Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Stokholm
Grålig svamp i blandskov (Læst 668 gange) Postet d. 02-08-09 kl. 11:05
Jeg fandt denne her i forgårs. Jeg har ingen idé om hvad det er. Hatten er vel ca. 4cm i diameter på den store. Fundet i blandskov bl.a. med eg og birk.

Min første tanke er, at hatten ser ud til at trævle, så derfor tænker jeg trævlhat, men det er ikke andet end en association.

Grålig svamp i blandskov (Jeg fandt denne her i forgårs. Jeg har ingen idé om hvad det er. Hatten er vel ca. 4cm i diameter på)
Lars Stokholm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Stokholm
#1 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 11:25. Emne: Grålig svamp i blandskov
Sporestøvet er forresten hvidt.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#2 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 11:27. Emne: Grålig svamp i blandskov
Altså ikke trævlhat. Jeg tror vi skal kikke på ridderhatte og væbnerhatte.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 11:54. Emne: Grålig svamp i blandskov
Det ligner meget Bredbladet Væbnerhat, men bestemmelseskarakteren for denne er de tykke hvidlige mycelietråde (rhizoider) der er synlige ved stokbasis og i jorden omrking hvis du løsner svampen forsigtig. Du kan jo ikke vide at du i dette tilfælde har afskåret os fra beviset på at det er denne art

Mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 13:23. Emne: Grålig svamp i blandskov
Vi tænker det samme Torbjørn

Besvar | Kommentér

Lars Stokholm
#5 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 16:19. Emne: Grålig svamp i blandskov
Jeg går en tur i skoven i aften, Torbjørn. Så vil jeg se om jeg kan finde den igen og forsøge hvad du siger.

Bredbladet Væbnerhat var en af de tre "sider" (i bogen) min nøgle ledte mig hen til. Men som Rødmende Fluesvamp, i den anden tråd, afviste jeg den pga. billedet. Det må jeg lære at lade være med.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 16:29. Emne: Grålig svamp i blandskov
Ja som, man plejer at sige, eller som man bør sige. Billederne er kun vejledende.

Besvar | Kommentér

Lars Stokholm
#7 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 23:26. Emne: Grålig svamp i blandskov
I har vist ret. Jeg fandt stedet hvor jeg havde fundet svampen og der var tykke hvidlige mycelietråde i jorden. Jeg fandt også en anden, hel svamp, der skulle være den samme, hvis ikke jeg tager fejl. Der kan man forhåbenligt se trådene.

Hvem vil have point for Bredbladet Væbnerhat?

Grålig svamp i blandskov (I har vist ret. Jeg fandt stedet hvor jeg havde fundet svampen og der var tykke hvidlige mycelietråd)
Lars Stokholm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 03-08-09 kl. 00:19. Emne: Grålig svamp i blandskov
Det vil Michael, han er i underskud

Besvar | Kommentér

Lars Stokholm
#9 Kommentar postet d. 03-08-09 kl. 10:05. Emne: Grålig svamp i blandskov
Hehe, så skal jeg bare bruge et svar, så får han den.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator