Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. juni 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 24 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Stolt
Høsommerfugle - Høsommerfugle! (Læst 19459 gange) Postet d. 02-08-09 kl. 12:38
Det lader til at vi har en invasion af begge høsommerfugle.

Jeg har set hanner af gul høsommerfugl, jagtende rundt, men ingen hunner. Det tyder på at hunnerne kommer om et par dage.

Jeg har også set både hunner og hanner af orange høsommerfugl.

Helt nyklækkede. Det er lækkert, jeg har aldrig set orange høsommerfugl i Danmark før.

Høsommerfugle - Høsommerfugle! (Det lader til at vi har en invasion af begge høsommerfugle.
Jeg har set hanner af gul høsommerfugl,)
Jens Stolt har vedhæftet dette billede
Kommentér

Torben Hvid
#1 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 13:03. Emne: Høsommerfugle - Høsommerfugle!
Hej Jens.

Det var da en dejlig nyhed. Tillykke med observationerne. Er det tilflyvere

eller opkomlinge ?

mvh.

Kommentér

Jens Stolt
#2 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 13:12. Emne: Høsommerfugle - Høsommerfugle!
mest hjemmefødninge. Ialtfald de orange.

Men hvad ved vi om det, de flyver jo omkring, og betyder det noget for dem at flyve 500 km?

Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 13:22. Emne: Høsommerfugle - Høsommerfugle!
Ja det er bemærkelsesværdigt så mange sjældenheder vi støder på i år inden for alle grupper. Har godt lagt mærke til at der er flere der har set høsommerfuglene i år.

Kommentér

Martin Bjerg
#4 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 15:35. Emne: Høsommerfugle - Høsommerfugle!
Ja det er dejlige dyr. Håber på en gedigen invasion af dem i år. Og så endda begge arter. Har været en tur rundt i Nordsjælland i dag til de ganske få lucerne- og kløvermarker, der er, med negativt resultat. Massevis af cardui, io og kål samt gamma, men ingen gule racere. Men fik dog en croceus-hun for en uges tid siden helt lokalt hjemme i Allerød. En hun sparket op i betænkeligt gråvejr på et ruderat med en masse kællingetand og lidt tynd kløver. Ligner egentlig en fin croceus-lokalitet, som man ser dem sydpå, og dyret så temmelig friskklækket ud. Så måske var det en hjemmeføding. Men trækkende dyr ser altså tit mistænkeligt friske ud; det er først når de begynder at ligge og rode rundt i vegetationen og skræmme rivaler væk og prøve at parre sig, at de får alvorlige skræmmer.

Men lad mig se nogle flere. Der skal en del til for at prøve at få flugtskud.

Men dejlige arter; glemmer ikke år 2000 på Sjællands Odde, med en mark fuld af croceus (vel +100) med flere helice-hunner i mellem; en af de bedste sommerfugle-oplevelser i DK.

Og når I nu roder rundt i lucerne-markerne, så check lige de blå også, så vi kan få det første "vilde" fund af vandreblåfugl i DK; det må være på tide. Og måske også lige en enkelt argiades. Der er meget træk på gang af al mulig slags, så der er muligheder i år.

Kommentér

Klaus Hermansen
#5 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 17:33. Emne: Høsommerfugle - Høsommerfugle!
Martin har efterlyst lucerne, jeg var i det sydligste Nordsjælland - her var der flere marker omkring Nybølle, men havde ikke tid til at stoppe. Så kan jeg se, at der stadig er lucerne på Amager, da croceus er meldt der, de områder ligger trækmæssigt godt.

Kommentér

Martin Bjerg
#6 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 17:42. Emne: Høsommerfugle - Høsommerfugle!
Nybølle ved SMørum. Der er ikke så langt hen. Det må prøves. Tak. Rigtigt; der ligger også lidt små på Amager der må prøves.

Kommentér

Klaus Hermansen
#7 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 18:06. Emne: Høsommerfugle - Høsommerfugle!
Ja der er sikkert mere ude på Ledøjekanten, det har der altid været, der sås millioner af dyr fra bilen

Kommentér

Martin Bjerg
#8 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 18:16. Emne: Høsommerfugle - Høsommerfugle!
De var vel ikke gule og orange allesammen Nogle få må vel have været helice-hvide.

Kommentér

Jens Stolt
#9 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 19:02. Emne: Høsommerfugle - Høsommerfugle!
Jeg har lige været derude igen, jeg tænkte jeg ville finde en gul, der sad og sov på en velbehagelig måde.

Men det gjorde jeg ikke.

Jeg fandt derimod ud af at tidselsommerfugle og storplettede perlemorsommerfugle sover på jorden mellem lucernen. Jeg troede de sad i planterne.

Kommentér

Side 1 af 24 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator