Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kevin Clausen
Boletus communis? (Læst 3257 gange) Postet d. 02-08-09 kl. 19:18
Hejsa!

Vi har på Mols nøglet os frem til at denne må være Boletus communis, men da ingen af os har erfaring med arten ville en be-/afkræftelse være skøn!

Rørhatten er fundet i græsplæne, med kun birk og eg i "svampeafstand".

Rørmundingerne er hurtigt blånende (få sekunder), og hatten svagt dugget. Smag og lugt mild og ubetydelig. Det lykkedes os ikke at finde orange korn ved stokbasis (jf. nøglen), men blev først opmærksomme på den karakter efter stokken havde fået en +/- hård behandling. Voksested, tidspunkt og den hurtige blånen taler vel for communis over dugget?

Mvh. Kevin.

Boletus communis? (Hejsa!
Vi har på Mols nøglet os frem til at denne må være Boletus communis, men da ingen af os har )
Kevin Clausen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#1 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 19:19. Emne: Boletus communis?
Undersiden:

Boletus communis? (Undersiden:)
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#2 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 19:19. Emne: Boletus communis?
Og stokken:

Boletus communis? (Og stokken:)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 19:32. Emne: Boletus communis?
Hvilken nøgle bruger du?

- se linket HER

vil jeg anbefale.

Alt sammen er flyttet over i slægten Xerocomus nu Din er jo i den gamle dugget rørhatte gruppe som du også selv har opdaget, men jeg har ikke lige nøglet din endnu.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 19:34. Emne: Boletus communis?
Hvis dit boletus var en skrivefejl, så er det da et bud, men uden korn så er det ikke helt så nemt,og mirkoskopi vilel være en god ting. Tror ikke du kan få den bekraftet uden alle nøglekarrakter.

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#5 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 19:40. Emne: Boletus communis?
Min nøgle er ikke forældet Michael, den er nøglet efter Jens H. P´s nyeste udgave på atlassets hjemmeside: - se linket HER

Her står den som boletus og ikke Xerocomus. Jeg mener ikke mikroskopi er nødvendigt her, men det er muligt jeg tager fejl. Det er jo et spørgsmål om dugget/communis i mit hovede, og voksested, tidspunkt og blånen taget i betragtning føler vi os på ret sikker grund. Men det er selvfølgelig muligt vi er for skråsikre?!

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 19:43. Emne: Boletus communis?
Når jeg nøgler den kommer den også ud som communis, men det er kun hvis jeg snyder, for du mangler at nævne kødfarve (især lige under hathuden)

så jeg sidder reelt set fast ved 37, så kom lige med det sidste, så det kan vurderes om vi er i mål.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#7 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 19:47. Emne: Boletus communis?
Hehe, næ nøglen er ikke forældet, men jeg kan ikke se hvad der retfærdiggøre at gå tilbage til boletus, gad vide om det er en smutter. Som sagt kom lige med de sidste karraktere.

Det er vigtigt om

Kød hvidligt, hurtigt lyserødt i en bred zone under hathuden og sart

lyseblåt længere nede, især over rørene, stokbasis uden orange korn

eller: Kød bleggult til gult, evt. rødt i en helt smal (under 1 mm) zone lige

under hathuden.

derefter kan vi tage om vi skal lege med korn.

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#8 Kommentar postet d. 02-08-09 kl. 19:51. Emne: Boletus communis?
Du har ret Michael - det er selvfølgelig en væsentlig karakter. Kødets farve er blegt gulligt med et meget tyndt rødt kødlag umiddelbart under hathuden. Som antydet ovenfor (spørgsmål om dugget/communis) er det samtidigt vores argument for at det ikke er fersken-rørhat, som vi dog heller ikke kender?

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Svar postet d. 02-08-09 kl. 20:01. Emne: Boletus communis?
Så vil jeg godt ligge hovedet på blokken og sige communis. Hvis så de herre i atlasset er uenig, så bare giv mig skylden!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator