Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. november 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Plettet ingefær? (Læst 1839 gange) Postet d. 10-06-06 kl. 22:27
Plettet og dansk ingefær er svære at kende fra hinanden. Derfor har jeg lavet en række billeder, som kan hjælpe til at identificere den, jeg spørger på. Jeg har brug for sagkyndig bistand til at afgøre det.

Bladene har lilla pletter og spydene virker gulgrønne, hvilket taler for plettet ingefær, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Jeg starter med dette fra 12-05-06 for at vise planten i sin helhed.

Venlig hilsen Anni

Plettet ingefær? (Plettet og dansk ingefær er svære at kende fra hinanden. Derfor har jeg lavet en række billeder, som)
Foto: Plettet ingefær eller dansk ingefær?
Kommentér

Jesper Moeslund
#1 postet d. 11-06-06 kl. 08:29. Emne: Plettet ingefær?
Du kan hermed uploade resten af billederne. De er begyndt at kalde Ingefær for Arum, så egentlig hedder den Plettet Arum. Jeg ved ikke hvorfor

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 11-06-06 kl. 08:32. Emne: Plettet ingefær?
Når den har lilla pletter på bladene er det helt sikkert Pletter Arum (Pletter Ingefær). De fleste, og flere og flere, Plettet Arum har ikke pletter på bladene. Det kan skyldes kårene, og det kan skyldes en ny dominerende egenskab opstået ved mutation, der breder sig i bestandene.

Men når den så har pletter på bladene er det helt sikkert Plettet Arum/Ingefær.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 postet d. 11-06-06 kl. 08:33. Emne: Plettet ingefær?
Hej Jesper

Tak skal du have. Plettet arum er den jeg fisker efter her.

Næste billede fra samme dato med nyt blomsterspyd

Plettet ingefær? (Hej Jesper

Tak skal du have. Plettet arum er den jeg fisker efter her.
Næste billede fra samme d)
Foto: Anni Lene Nielsen
Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 11-06-06 kl. 08:39. Emne: Plettet ingefær?
Ja: hvidgrønt hylsterblad, hvor Dansk Arum har mørkere græsgrønt. Det er Plettet Arum!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Jesper Moeslund
#5 postet d. 11-06-06 kl. 08:41. Emne: Plettet ingefær?
Poul Evald ved bedre end jeg. Jeg vidste faktisk ikke, at hvis der er pletter på så er det helt sikkert Plettet Arum, men det gør det da meget lettere at bestemme dem

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 postet d. 11-06-06 kl. 08:42. Emne: Plettet ingefær?
Hej Poul Evald

Det var dog nemt at afgøre det så. Jeg har brugt uendelig lang tid på at læse beskrivelserne i Felthåndbogen uden at have forstået det, du lige har skrevet nu. Kan du ikke tilføje det, for det er en kæmpehjælp til identificering.

Desuden har jeg fotograferet den over en måned, fordi jeg forstod, at der var noget med længden af frugten inde i hovedet.

Nu lægger jeg resten af billederne ind for at få nogle flere kommentarer til det, for jeg er nok ikke den eneste, der roder rundt i dem.

Her er et fra 15-05-06 med lige åbnet blomst

Venlig hilsen Anni

Plettet ingefær? (Hej Poul Evald

Det var dog nemt at afgøre det så. Jeg har brugt uendelig lang tid på at læse besk)
Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 postet d. 11-06-06 kl. 08:44. Emne: Plettet ingefær?
Et mere med åben blomst

Plettet ingefær? (Et mere med åben blomst)
Kommentér

Poul Evald Hansen
#8 postet d. 11-06-06 kl. 08:47. Emne: Plettet ingefær?
De lilla pletter på bladene har givet Plettet Arum navn. Men det virker ulogisk nu, fordi kun en mindre del af bestandene har de lilla pletter. Men Dansk Arum har aldrig pletterne.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Poul Evald Hansen
#9 postet d. 11-06-06 kl. 08:50. Emne: Plettet ingefær?
Uden pletter på bladene og uden friske hylsterblade kan de to arter sandsynligvis kun skelnes helt sikkert fra hinanden ved kromosomtælling! Og det er jo ikke noget, man bare lige gør!

I praksis er det svært af afgøre uden for blomstringstiden, om planter med uplettede blade er den ene eller den anden af arterne

Poul Evald

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator