Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lisa Ammitzbøll
rosa lameller (Læst 904 gange) Postet d. 06-08-09 kl. 17:50
Svampene minder om rød ametyst med de fjerne lameller, - men lamellerne har en rosa skær. Hvad kan det være?

venlig hilsen Lisa

rosa lameller (Svampene minder om rød ametyst med de fjerne lameller, - men lamellerne har en rosa skær. Hvad kan d)
Foto: Lisa Ammitzbøll
Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#1 Svar postet d. 06-08-09 kl. 18:52. Emne: rosa lameller
rød amatysthat

Lise

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#2 Svar postet d. 06-08-09 kl. 23:27. Emne: rosa lameller
Formoder de er fundet i dag, men hvor ug under hvad. Lamelskæret og stokkens farve tyder på Tvefarvet. Tvefarvet skal dog have lilla filt ved stokbasis (kan være næsten hvidt), men det kan være svært at se og man skal gerne være lidt forsigtig når man rykker en op. Den vokser i nåleskov.

Besvar | Kommentér

Berndt Barkholz
#3 Kommentar postet d. 07-08-09 kl. 06:47. Emne: rosa lameller
Enig i Rød Ametysthat...

mvh Berndt

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Kommentar postet d. 07-08-09 kl. 13:45. Emne: rosa lameller
Jeg vil nu altså insistere på Tvefarvet ametysthat indtil vi har fået noget mere at vide om lokaliteten, og ikke mindst filtfarven.

Vi har jo tre røde ametysthatte herhjemme.

Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#5 Kommentar postet d. 09-08-09 kl. 16:36. Emne: rosa lameller
svampene vokser i kanten af åben eng nær gamle og unge popler, hyld og andre løvfældene træer og buske. Ikke nåleskov, så det kan ikke være tvefarvet.Det andet spørgsmål kan jeg ikke svare på lige nu, og kan kun gå ud fra fotoet.

venlig hilsen Lisa

Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#6 Kommentar postet d. 12-08-09 kl. 16:21. Emne: rosa lameller
må ærlig indrømme, at jeg ikke ser noget filt ved stokbasis, kun rødder, som er hvide og bliver mørke når de tører ud. Ved basis er svampen lys.

Jeg går ud fra at det er rød ametyst og sætter et flueben ved svaret.

venlig hilsen Lisa

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#7 Svar postet d. 12-08-09 kl. 17:04. Emne: rosa lameller
Ja så er dne god nok. Besynderlig skær på lameller, men dne passer. Du skal du så blot for fremtiden huske de kendetegn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator