Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Skovgaard Just
Hvilken svamp? (Læst 866 gange) Postet d. 08-08-09 kl. 15:16
set på min mark på kærbølling bakke v vejle, Den har en meget kraftig stamme ca 3 cm , som virker lidt træagtig hvis man knækker den. vokser omkring mine køers spisested i en blanding af kogødning og halmkompost

Hvilken svamp? (set på min mark på kærbølling bakke v vejle, Den har en meget kraftig stamme ca 3 cm , som virker li)
Foto: bent just
Besvar | Kommentér

Bent Skovgaard Just
#1 Kommentar postet d. 08-08-09 kl. 15:18. Emne: Hvilken svamp?
Her er et foto mer

Hvilken svamp? (Her er et foto mer)
Klik på billedet for original størrelse (641 x 550)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#2 Kommentar postet d. 08-08-09 kl. 18:21. Emne: Hvilken svamp?
Jammen den ser også ud til at have haft glimrende vækstbetingelser. Det hedder nu stok når vi taler om svampe . Har du et bedre foto af stokken. Det ligner jo noget omkring sommer eller spiselig rørhat, men køn er den ikke, så det er lidt noget getværk uden flere oplysninger. Så bedre foto af stok og også gerne oplysning om den blåner når du såre den.

Besvar | Kommentér

Bent Skovgaard Just
#3 Kommentar postet d. 08-08-09 kl. 18:54. Emne: Hvilken svamp?
Hej Michael kommer tilbage i morgen med nye billeder og så skal jeg da forsøge og såre den og se om den blåner

mvh bent

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#4 Kommentar postet d. 09-08-09 kl. 21:46. Emne: Hvilken svamp?
Fint, men vi skal også have at vide, om der vokser birk eller avnbøg i nærheden, og om kødet skifter farve, efter at du har skåret svampen igennem på langs. Vi er i rørhatteslægten Leccinum, som kendes på skællene på stokken.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Kommentar postet d. 09-08-09 kl. 22:02. Emne: Hvilken svamp?
Ja du har ret Erik have lige misset det

Besvar | Kommentér

Bent Skovgaard Just
#6 Kommentar postet d. 10-08-09 kl. 21:50. Emne: Hvilken svamp?
Jeg er ked af ikke at have nået extra oplysninger endnu, skal prøve at tage mig sammen i morgen, Kan dog oplyse at svampen vokser klods op af et birketræ.

mvh bent

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#7 Kommentar postet d. 10-08-09 kl. 21:55. Emne: Hvilken svamp?
Det var godt, for det er helt rigtige træ for adskillige af disse skælrørhatte

Besvar | Kommentér

Bent Skovgaard Just
#8 Kommentar postet d. 12-08-09 kl. 20:33. Emne: Hvilken svamp?
Var oppe og kigge til mine rørhatte idag, desværre nok lidt for sent til og kunne gavne efterforskningen. "Frugtkødet" er helt råddent. men har dog taget et par billeder et af den halverede stok og et af den halverede hat, som jeg må sige virkede ret ulækker, kunne ikke observere nogen farveændring ved halveringen, men det siger vel osse sig selv i den tilstand.

Observerede at en Iberisk skovsnegl var ivrig igang med at spise sig mæt i en af stokkene.

En Bænkebider var osse blandt de fouragerende.

Mvh bent

Hvilken svamp? (Var oppe og kigge til mine rørhatte idag, desværre nok lidt for sent til og kunne gavne efterforskni)
Klik på billedet for original størrelse (796 x 597)
Besvar | Kommentér

Bent Skovgaard Just
#9 postet d. 12-08-09 kl. 20:35. Emne: Hvilken svamp?
et billede mer

Hvilken svamp? (et billede mer)
Klik på billedet for original størrelse (796 x 597)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator