Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09 (Læst 1203 gange) Postet d. 10-08-09 kl. 17:14
Med den glatte, hvælvede, klæbrige og svampede hat, de runde til kantede rørmundinge og den mørkt gråbrune skællede stok har jeg ikke andre bud.

Har jeg overset noget?

Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09 (Med den glatte, hvælvede, klæbrige og  svampede hat, de runde til kantede rørmundinge og den mørkt g)
Tom Smidth har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#1 Kommentar postet d. 10-08-09 kl. 17:15. Emne: Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09
Så er det selvfølgelig ved Skagen.

Her stok og rør

Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09 (Så er det selvfølgelig ved Skagen.

Her stok og rør)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 10-08-09 kl. 18:24. Emne: Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09
Vi skal vide noget om, hvilken farve kødet har ved gennemskæring, og en mængde andre karakterer.

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#3 Kommentar postet d. 10-08-09 kl. 18:32. Emne: Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09
Hej Erik

Der var ikke noget farveskift ved tryk eller gennemskæring. Kødet forblev hvidt.

Stokken ensartet tykkelse hele vejen.

Hvad søger du ellers efter?

Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09 (Hej Erik

Der var ikke noget farveskift ved tryk eller gennemskæring. Kødet forblev hvidt.
Stokke)
Besvar | Kommentér

Erik Rald
#4 Kommentar postet d. 10-08-09 kl. 18:41. Emne: Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09
Ja, overhængende hathud, som billede 1 synes at vise, men som jeg ikke tror på, for så ville kødet have skiftet farve. Kødets hårdhed: blødt eller fast. Blå pletter i stokbasis eller ej. Orange toning i gnav på stokken.

Hvis kødet er fast, kødet er hvidt, og kødets farve ved gennemskæring er hvidt og uforanderligt, hathuden ikke er overhængende, og stokken bliver orange i gnav, er det Brun Birke-Rørhat, den almindeligste art. Hatten farve kan være hvid, lysebrun, gulbrun, gråbrun, mørkebrun eller sort.

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#5 Kommentar postet d. 10-08-09 kl. 22:34. Emne: Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09
Hej Erik

Kødets hårdhed: blødt. Ingen blå pletter i stokbasis eller orange toning i gnav på stokken.

Hattens farve er lysebrun til lys gråbrun.

Stoks net mere rødbrunt.

Giver det nogen mening?

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#6 Svar postet d. 11-08-09 kl. 09:31. Emne: Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09
Mit bud er Almindelig Birke-Rørhat, som er den næstalmindeligste art i Danmark. Blødt kød, ret svagt stoknet, meget ensartet og tæt hatstruktur.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#7 Kommentar postet d. 12-08-09 kl. 10:17. Emne: Hvid birkerørhat fra Nedermosen ved Skage 3/8 09
Det giver god menning.

Jeg synes de er svære at finde entydige skillekarakterer hos.

VH

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator