Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
Mini, Mini lamel svamp (Læst 999 gange) Postet d. 28-08-09 kl. 15:09
denne lille fine lamelsvamp stod også på gammel, sandet overdrev. Kun lige fri af den store bøgekrone. Desuden voksede den på en gul engmyre lignende tue

Hatdiameter ca. 0,7 cm. Højde ca. 2 cm, hvor den ene cm. var over jorden

Mini, Mini lamel svamp (denne lille fine lamelsvamp stod også på gammel, sandet overdrev. Kun lige fri af den store bøgekron)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 28-08-09 kl. 15:10. Emne: Mini, Mini lamel svamp
Stokken var brunlig sytrådstynd

Mini, Mini lamel svamp (Stokken var brunlig sytrådstynd)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 535)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 28-08-09 kl. 17:20. Emne: Mini, Mini lamel svamp
Hej Eva

Der er et par Huesvampe som ligner, og den ligner også Orange Mosnavlehat. Jeg kan ikke komme det nærmere uden et godt nærbillede. Jeg synes den mest ligner en huesvamp. Orange Moskantarel har meget fine hår på stok, lamelkant og hat under en god lup (mindst x10).

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 28-08-09 kl. 19:09. Emne: Mini, Mini lamel svamp
Stokken virkede hård, lidt som et græsstrå og der var ingen hår på. Men mere nærbillede har jeg desværre ikke. Jeg kan tilsende dig orginalbilledet pr. mail - det er meget stort

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 28-08-09 kl. 20:35. Emne: Mini, Mini lamel svamp
Jeg kan lige så godt være ærlig og sige at selv det originale billede ikke ville kunne gøre mig sikker nok til en bestemmelse. Så små svampe skal virkelig blæses op, i det mindste til 1:1 selv i lille format, og samtidig være pivskarpt, ellers er det ikke muligt at se stokhår mm.

Mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#5 Svar postet d. 28-08-09 kl. 21:40. Emne: Mini, Mini lamel svamp
Orange Mosnavlehat.

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#6 Kommentar postet d. 28-08-09 kl. 21:44. Emne: Mini, Mini lamel svamp
Jeg har haft kig på den Erik, men er du sikker? jeg er ret sikker på at der ikke var træ eller grene under, da den på det nærmeste stod på en myretue, der lignede gule engmyretuer, og det var kun jord, der fulgte med, da den blev trukket op............eller er min svampebog ikke god nok?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator