Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Krogh
Plettet Gøgeurt? (Læst 834 gange) Postet d. 18-06-06 kl. 22:40
Hej

Jeg har fået denne til Plettet Gøgeurt. Blade aflange og smalle med pletter. Gror i udkanten af et fugtigt løvskovområde i mager sandet jord. Ca. 15 cm høj. Umiddelbar er den meget hvid synes jeg.

Kan nogen be- eller afkræfte om det er en Plettet Gøgeurt.

Mvh

Peter Krogh

Plettet Gøgeurt? (Hej

Jeg har fået denne til Plettet Gøgeurt. Blade aflange og smalle med pletter. Gror i udkanten )
Foto: Peter Krogh
Kommentér

Jens Stolt
#1 postet d. 18-06-06 kl. 23:04. Emne: Plettet Gøgeurt?
Jeg har lige lært forskellen idag.

Jeg tror, du har ret.

Skovgøgeurt har dybt og tydeligt fliget underlæbe, plettet gøgeurt knap så fliget.

Farven, kan man vist ikke regne med.

Se evt tråden om skovgøgeurt, der er billeder.

Kommentér

Peter Nyholm Christensen
#2 postet d. 18-06-06 kl. 23:11. Emne: Plettet Gøgeurt?
Ikke udelukket, hvordan så bladenes pletter ud?

Sammenlign evt. med min tråd fra tidligere i dag, hvor jeg beder om meninger om, hvad jeg selv anser for Skovgøgeurt. I forhold til din observationer, havde den jeg så fliget læbe og uplettede blade, de nederste blade var mere butte end lancet-formede.

Mvh

Peter Nyholm Christensen

Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#3 postet d. 18-06-06 kl. 23:18. Emne: Plettet Gøgeurt?
På billedet kan det ses, at det øverste stængelblad ikke når det nederste af blomsterstanden - en af karaktererne på Skov - eller Plettet Gøgeurt. Jeg hælder også til Plettet Gøgeurt selv om læbens midterflig er noget lang.

mvh

Bent

Kommentér

Peter Krogh
#4 postet d. 18-06-06 kl. 23:21. Emne: Plettet Gøgeurt?
Her er et billede af bladene.

Mvh

Peter

Plettet Gøgeurt? (Her er et billede af bladene.

Mvh
Peter)
Foto: Peter Krogh
Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 postet d. 19-06-06 kl. 06:10. Emne: Plettet Gøgeurt?
Skov- og Plettet Gøgeurt er jo underarter af samme art (Dachylorhiza maculata). Jeg har i Djursland set planter som er hybrider eller mellemformer mellem de to underarter Plettet (ssp. maculata) og Skov (ssp. fuchsii).

Jeg synes nu nok, den ligner Skov-Gøgeurt mest, men det kunne være en mellemform. Plettet Gøgeurt plejer at gro på ret sur og næringsfattig bund, Skov- på mere kalkholdig bund.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Peter Krogh
#6 postet d. 19-06-06 kl. 20:24. Emne: Plettet Gøgeurt?
Hej

Mange tak for hjælpen.

De er ikke så ligetil de gøgeurter. Jeg må nok hellere arkivere den som Dachylorhiza maculata.

Er forøvrigt fra Norddjursland.

Mvh

Peter

Kommentér

Jens Stolt
#7 postet d. 20-06-06 kl. 01:46. Emne: Plettet Gøgeurt?
nej, de er nemlig ikke lige til!

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator