Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lisa Ammitzbøll
gl rustfarvet svamp (Læst 757 gange) Postet d. 30-08-09 kl. 11:26
Ret spændende udseende og let som kork. Stod tæt på et nåletræ i et lille bevokset område. Pgra det dekorative udseende tog jeg den op, og fandt derved ud af hvor lang en stok den havde. Længere end det jeg fik med op og den var gul indvendig. Jeg ved ikke om man kan id den, men vil alligevel vise den, da jeg finder den ret spændende.

venlig hilsen Lisa

gl rustfarvet svamp (Ret spændende udseende og let som kork. Stod tæt på et nåletræ i et lille bevokset område. Pgra det )
Foto: Lisa Ammitzbøll
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#1 Svar postet d. 30-08-09 kl. 17:07. Emne: gl rustfarvet svamp
Det er nok en Ærtetrøffel=Farvebold (Pisolithus arhizus=tinctorius). Lad os se den skåret lodret igennem.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 30-08-09 kl. 17:56. Emne: gl rustfarvet svamp
Hej Lisa

Jeg tror snarere der er tale om et "lig" Brunporesvamp, som virkelig kan se underlig ud når den bliver gammel. Jeg mener at kunne huske at Farvebold er en tung sag; men i alle tilfælde har Erik ret i at den skal skæres igennem før vi kan gøre andet end at gætte

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#3 Kommentar postet d. 31-08-09 kl. 16:50. Emne: gl rustfarvet svamp
har skåret den igennem

gl rustfarvet svamp (har skåret den igennem)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 01-09-09 kl. 20:29. Emne: gl rustfarvet svamp
Tak Lisa

Det er i hvertfald ikke Ærtetrøffel eller Farvebold som den kaldes i dag, men kunne godt være Brunporesvamp, men den er desværre for gammel til bestemmelse. Farvebold ville have været bestemmelig selv i denne tilstand på grund af nogle ærtelignende strukturer inde i frugtlegemet, se Danmarks Svampe s 451.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#5 Kommentar postet d. 03-09-09 kl. 16:43. Emne: gl rustfarvet svamp
som det her?

gl rustfarvet svamp (som det her?)
Besvar | Kommentér

Erik Rald
#6 Kommentar postet d. 03-09-09 kl. 16:51. Emne: gl rustfarvet svamp
Torbjørn har nok ret i det med Brunsporesvamp, Ærtetrøffel er det i hvert fald ikke.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator