Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
Brune svampe med puklet hat (Læst 1785 gange) Postet d. 30-08-09 kl. 19:30
Jeg tror det er 2 forskellige, men er ikke sikker. Fra Bjergskov i dag

1 Voksede under bøg, sammen med surkløver.

Hatten er mest brun på puklen og bliver lysere udad. Hatten er 6 cm i diameter

Lamel: grove lameller, lidt nedløbende

Brune svampe med puklet hat (Jeg tror det er 2 forskellige, men er ikke sikker. Fra Bjergskov i dag

1 Voksede under bøg, samme)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 30-08-09 kl. 19:32. Emne: Brune svampe med puklet hat
Hatten er fedtet.

Stokken er 0,5 x 14 cm. Lys øverst og mørkere nedefter. Opsvulmet ved basis. Ved basis 1 cm. Ingen lugt

Brune svampe med puklet hat (Hatten er fedtet.

Stokken er 0,5 x 14 cm. Lys øverst og mørkere nedefter. Opsvulmet ved basis.  V)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#2 Kommentar postet d. 30-08-09 kl. 19:34. Emne: Brune svampe med puklet hat
svamp 2. også brunhat, mørkest på midten og lysere udefter. Hatdiameter 3,5 cm

Brune svampe med puklet hat (svamp 2. også brunhat, mørkest på midten og lysere udefter. Hatdiameter 3,5 cm)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 30-08-09 kl. 19:35. Emne: Brune svampe med puklet hat
Lameller: ikke nedløbende. Fine creme farvede lameller. Lidt gennemskinnelig. Dufter behagelig af svamp

Brune svampe med puklet hat (Lameller: ikke nedløbende. Fine creme farvede lameller. Lidt gennemskinnelig. Dufter behagelig af sv)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 30-08-09 kl. 19:36. Emne: Brune svampe med puklet hat
De to første billeder viser Almindelig Pælerodshat. Du har ikke vist stokbasis og har nok heller ikke fået den hel med op.

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#5 Kommentar postet d. 30-08-09 kl. 19:37. Emne: Brune svampe med puklet hat
Stokken er0,4 x 5,5 cm lys foroven og mørkere nedefter

Brune svampe med puklet hat (Stokken er0,4 x 5,5 cm lys foroven og mørkere nedefter)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#6 Kommentar postet d. 30-08-09 kl. 19:40. Emne: Brune svampe med puklet hat
Hej Erik. Du har ret. Jeg troede jeg havde hele roden med, men når jeg ser efter kan jeg godt se den er knækket.

Hvad med den anden? er det den samme?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 30-08-09 kl. 19:48. Emne: Brune svampe med puklet hat
Hej Eva

Nej, den anden må være Løv-Fladhat "i bred betydning" igen! Godt nok studsede jeg over hattens udprægede kegleform. Hvis du ikke har smidt materialet ud kan du tørre et eks. af den også. Mon du kan give præcise data for hvor i Bjergskov du har samlet dem, og lidt mere om økologien?

Så kan jeg (såfremt du giver mig lov) indrapportere dem på svampeatlas bagefter.

Hvis du holder ved svampene, så var det måske en ide at du selv indrapportere svampe på - se linket HER

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#8 Kommentar postet d. 30-08-09 kl. 22:01. Emne: Brune svampe med puklet hat
Jeg medsender også denne. Du må gerne indrapportere på svampeatlas. Vi har lige fået kode, men jeg har ikke fået mig sat ind i siden. Jeg vil dog gerne have et svar, som jeg kan indrapportere herinde. Skal jeg lukke trådene eller lade dem stå åbne til du har svar?

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#9 Kommentar postet d. 30-08-09 kl. 22:04. Emne: Brune svampe med puklet hat
Svamp 2 voksede i græs under åben himmel. Det er i overgangen fra overdrevet der aldrig har været opdyrket og til overdrevet, der ikke har været dyrket i ca. 30 år. Det er tæt på den tidligere grusgrav. Der var ca. 10 m. til bøg og der voksede tjørn tættere på - jeg sender den som svamp nr. 16

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator