Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud Aage Filt
Orange asperørhat? (Læst 1464 gange) Postet d. 31-08-09 kl. 08:12
Hatten er 15cm.ø. Kødet er hvidt,med mild smag og anløber blåligt,når jeg trækker hathuden af.Porer anløber rødbrunligt efter tryk.Stokken med rødbrune skæl.Hele hatten er desværre meget vandtrukken,efter megen regn.Konsistens derefter.

Under bævreasp på Gårdbo Sø.D.30/8.

4 fotos.

Orange asperørhat? (Hatten er 15cm.ø. Kødet er hvidt,med mild smag og anløber blåligt,når jeg trækker hathuden af.Porer )
Knud Aage Filt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#1 Kommentar postet d. 31-08-09 kl. 08:13. Emne: Orange asperørhat?
underside.

Orange asperørhat? (underside.)
Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#2 Kommentar postet d. 31-08-09 kl. 08:13. Emne: Orange asperørhat?
stok.

Orange asperørhat? (stok.)
Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#3 Kommentar postet d. 31-08-09 kl. 08:14. Emne: Orange asperørhat?
og porer.

Orange asperørhat? (og porer.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 31-08-09 kl. 08:15. Emne: Orange asperørhat?
Hej Knud

Jeg tror ikke det kan afgøres sikkert, der findes to lignende arter, en med fra begyndelsen hvide stokskæl, en anden med rødbrune skæl, det er nødvendigt at supplere med unge friske eks. for at komme det nærmere

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#5 Kommentar postet d. 31-08-09 kl. 08:21. Emne: Orange asperørhat?
Hej Torbjørn

Der var kun det ene eksemplar foreløbig,så vi må vente og se om der dukker flere op senere.Indtil videre tak for svar.

Mvh.Knud.

Besvar | Kommentér

Jens Johan Brogaard

Svaraktivitet:

(1)
#6 Svar postet d. 16-09-09 kl. 16:46. Emne: Orange asperørhat?
Jeg er blevet forvirret over et storfund af rørhat under poppel. De står over et pænt stort areal i hundredvis og alle udviklingstrin. De største og ældste er 20cm brede. Problemet er at de er meget mørkskællede hvorfor jeg umiddelbart anså dem for rød birkerørhat, men der er ingen birk i nærheden. Et enkelt sted var alle svampe helt lyse og hvidlige.

Orange asperørhat? (Jeg er blevet forvirret over et storfund af rørhat under poppel. De står over et pænt stort areal i )
Foto: Et typisk sted
Besvar | Kommentér

Jens Johan Brogaard
#7 Kommentar postet d. 19-09-09 kl. 21:57. Emne: Orange asperørhat?
Jeg har forsøgt at tage billeder af en typisk asperørhat på denne lokalitet. Det er markant at farven skifter fra hvid til meget mørk, nærmest sort ligesom ved birkerørhat. Dermed burde det være klart at farven ikke er et kendtegn ved bestemmelsen af asperørhat i forhold til birkerørhat.

Orange asperørhat? (Jeg har forsøgt at tage billeder af en typisk asperørhat på denne lokalitet. Det er markant at farve)
Foto: Klart sorte skæl!
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 20-09-09 kl. 01:28. Emne: Orange asperørhat?
Jens, forskellen imellem Rød Birkerørhat og Orange Asperørhat ligger i økologien og stokskællene. Den første har sorte stokskæl og vokser under birk; den´anden har orange, men i begyndelsen hvide, stokskæl og vokser mest under poppel. I forhold til Knuds svamp kan jeg hos din tydeligt se at hatten er orange, ikke rustrød. Din er klart nok Orange Asperørhat, Knuds er det måske også, men eksemplaret er lidt gammelt, hvorfor jeg ikke rigtigt kan bedømme hatfarven.

mvh

Torbjørn

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#9 Kommentar postet d. 20-09-09 kl. 07:39. Emne: Orange asperørhat?
Godmorgen Jens og Torbjørn

Tak for kommentarer og svar

Mvh.Knud.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator