Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
Tøndersvamp?? (Læst 677 gange) Postet d. 01-09-09 kl. 19:22
Fra Bjergskov i dag. På en afknækket bøgegren. Er det tøndersvampen?

PS: Jeg bliver desværre nødt til at have jer til at sige god for alle mine svampe. Jeg er for usikker til at indberette ret mange endnu uden jeres hjælp

Tøndersvamp?? (Fra Bjergskov i dag. På en afknækket bøgegren. Er det tøndersvampen?
PS: Jeg bliver desværre nødt t)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 01-09-09 kl. 19:23. Emne: Tøndersvamp??
Undersiden

Tøndersvamp?? (Undersiden)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(30)
#2 Svar postet d. 01-09-09 kl. 19:32. Emne: Tøndersvamp??
Ja, på bøg fyrsvamp.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 01-09-09 kl. 20:03. Emne: Tøndersvamp??
jeg skal lige være sikker på jeg forstår dit svar. Er Tøndersvampen en fyrsvamp?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#4 Svar postet d. 01-09-09 kl. 20:17. Emne: Tøndersvamp??
Ja, det er det samme. Man brugte svampen som lunte, idet den længe holder på gløden, når den er antændt. Det underlige navn Tøndersvamp kommer af det tyske zünden, som betyder at tænde. Tøndersvamp er det anerkendte danske navn.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 01-09-09 kl. 20:17. Emne: Tøndersvamp??
Jeg kan godt forstå at du er forvirret Eva, men et gammelt ord for Tøndersvamp er Fyrsvamp. Det er dog egentlig ikke en systematisk betegnelse, idet flere arter af poresvampe har været brugt til at opbevare ild i (så vidt jeg har forstået det og kan huske det) under transport, så man slap for den langsommelige proces at lave ild når man kom frem til et nyt sted.

Såvidt jeg også lige husker, har både Tøndersvampen og støvbolde været fundet i jernaldergrave, hvor de sidste har været brugt til at stille blødninger med.

Jeg har ikke lige nogen referencer at hælde i hovedet på dig, så du er velkommen til at grave videre, ligesom andre er velkomne til at rette og uddybe mine ord.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(30)
#6 Svar postet d. 01-09-09 kl. 21:11. Emne: Tøndersvamp??
Jeg kan huske, at jeg som knægt undrede mig over, at den hed fyrsvamp når den nu voksede på bøg. - se linket HER

Jeg ved så ikke om tøndersvamp er bedre(for hvem ved hvad tønder er), men ildporesvamp var jo optaget.

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#7 Kommentar postet d. 01-09-09 kl. 21:33. Emne: Tøndersvamp??
ok Jens - det er nok den form for logik der er anvendt, men ikke hel logisk

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator