Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
En Skør hat mere? (Læst 536 gange) Postet d. 02-09-09 kl. 21:09
Dufter svagt svampet. Meget skarp smag fra start af i munden. Gennemskåret bliver den lidt brunlig på et stykke af den nederste del af stokken. Hat og stokkød ellers hvidt.

Vokser mellem græs på forholdsvis ny

skovsti, på mager sandet jord. Rødgran, eg, birk og røn m.m. i nærheden. Hatdiameter knap 4 cm. I dag Buskhede.

Mvh. Erik

En Skør hat mere? (Dufter svagt svampet. Meget skarp smag fra start af i munden. Gennemskåret bliver den lidt brunlig p)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#1 Kommentar postet d. 02-09-09 kl. 21:10. Emne: En Skør hat mere?
Et billede mere.

En Skør hat mere? (Et billede mere.)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 02-09-09 kl. 21:52. Emne: En Skør hat mere?
Jeg vil mene det er Purpurbroget Skørhat, som mest vokser under eg, prøv at lægge mærke til om stokken gråner Erik, så bliver jeg helt sikker.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#3 Kommentar postet d. 02-09-09 kl. 22:24. Emne: En Skør hat mere?
Hej Erik

sad lige med en lille tanke.

var hatten klæbrig?

Hej Torbjørn

Sidder øver i at nøgle, og kom faktisk frem til Purpurbroget S.

Men tæmkte at hvis hatten var klærig, sammenholdt med at Erik skriver at svampen ikke forandre sig ved gennemskræing, kunne det måske være Sortrød S.

Eller har jeg overset noget

Venligst

ebbe

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#4 Kommentar postet d. 02-09-09 kl. 22:32. Emne: En Skør hat mere?
Hej Torbjørn og tak.

Det ser rigtig sandsynligt ud i mine øjne. Er det ydersiden af stokken der skal blive grå, og hvor længe skal der gå inden?

Hej Ebbe,

Jeg fandt den sidst på dagen, og det har ikke regnet siden i nat. Hatten er tør, ikke klæbrig.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 02-09-09 kl. 22:35. Emne: En Skør hat mere?
Ebbe jeg synes ikke det ligner Sortrød Skørhat, den er typisk tofarvet og virker spinklere end det indtryk jeg får her, den har iøvrigt en lidt frugtagtig lugt. Som nævnt er jeg dog ikke helt sikker, den grånen jeg talte om er ganske let og kan komme både på stok og lameller. Hvis vi ikke kan afgøre det uden videre uden videre, vil mikroskopet givetvis hjælpe

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#6 Kommentar postet d. 02-09-09 kl. 22:49. Emne: En Skør hat mere?
Det var ikke for at gøre dig i tvivl Torbjørn

Og hvis hatten er tør, kan det heller ikke være den.

Og som jeg skrev landede jeg også på Purper.

Undskyld forstyrelsen

Venligst

Ebbe

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 12-09-09 kl. 19:33. Emne: En Skør hat mere?
Hej igen

Jeg kan ikke nå et endeligt resultat, men Ebbe havde nærmere ret end jeg. Jeg synes dog ikke det helt ligner Sortrød Skørhat, men eksemplaret er ungt (bedømt på at der kun er få modne sporer). For Sortrød taler den meget skarpe smag og sporeformen er også ok, men lugten og lamelfarven hos modne eks. er vigtige, derfor vil en afgørelse efter min mening blive for usikker.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#8 Kommentar postet d. 12-09-09 kl. 19:50. Emne: En Skør hat mere?
Tak for forsøget Torbjørn,

Den ryger i glemmebogen. Jeg gik forbi en magen til i dag, så måske finder jeg en moden en dag.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator