Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Agnete Juul
rødblad (Læst 377 gange) Postet d. 04-09-09 kl. 09:45
På en tur ved Vrads 1-9 fandt jeg disse. Jeg får dem til blåbladet rødblad. Er det rigtigt?

Venlig hilsen

Agnete Juul

rødblad (På en tur ved Vrads 1-9 fandt jeg disse. Jeg får dem til blåbladet rødblad. Er det rigtigt?
Venlig )
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 04-09-09 kl. 09:59. Emne: rødblad
Det ligner i det mindste meget Agnete, men for at være sikker er det nødvendigt at se lamelranden under lup, idet den skal have en bræmme af sterile celler (det virker som om kanten er fint filtet, de kan godt blive en smule brune); andre kritiske karakterer er at lamellerne har violet skær i hvertfald som unge (det ser de ud til at have på dit foto); samt at stokken er glat. Sagen er at der er adskillige arter der ligner.

Dette er ikke en endelig bekræftelse, jeg skal lige have snakket med Jan Vesterholt først - hvis vi kommer ud sammen (jævnfør mit svar vedr. pigsvampen) så kunne vi evt. også se dette sted. Jeg har tid efter mandag!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 09-09-09 kl. 08:27. Emne: rødblad
Tak fordi du viste mig stedet Agnete, der er ingen tvivl, og jeg har indrapporteret fundet til Svampeatlas - uden mikroskopi! (at se lamelkanten under lup var fuldt tilstrækkeligt).

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator