Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lisa Ammitzbøll
hvilken svamp 3 fotos (Læst 781 gange) Postet d. 05-09-09 kl. 17:30
Denne tragtformede svamp vokser på plæne med mos. Gammel, brun og ildelugtende, som gamle kartofler.Har sidestillet stok, som tydeligst ses på den unge svamp.

Hvad hedder den?

venlig hilsen Lisa

hvilken svamp 3 fotos (Denne tragtformede svamp vokser på plæne med mos. Gammel, brun og ildelugtende, som gamle kartofler.)
Foto: Lisa Ammitzbøll
Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#1 Kommentar postet d. 05-09-09 kl. 17:31. Emne: hvilken svamp 3 fotos
lameller og stok

hvilken svamp 3 fotos (lameller og stok)
Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#2 Kommentar postet d. 05-09-09 kl. 17:32. Emne: hvilken svamp 3 fotos
ung eksemplar

hvilken svamp 3 fotos (ung eksemplar)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 05-09-09 kl. 17:41. Emne: hvilken svamp 3 fotos
Uuuh, gammelt, men mon ikke det er en Almindelig Netbladhat. Den selv i alderdommen indrullede hatrand tyder på det.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 14:27. Emne: hvilken svamp 3 fotos
Den er for gammel til sikker bestemmelse Lisa. Iøvrigt er haver ikke et sted hvor Alm. Netbladhat gror, der skal du til sur nåleskov. Der er to lignende arter der kan optræde i haver.

Derfor bliver du desværre nødt til at omdøbe den til Paxillus sp., eller slette den. Jeg foreslår det sidste, da materialet ikke er tilstrækkeligt informativt

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#5 Kommentar postet d. 07-09-09 kl. 11:12. Emne: hvilken svamp 3 fotos
ok er gjort.

Kan det ikke tænkes at svampesporene stadig er i jorden, efter at træerne er fældet. Der ligger tykke rødder lige under græs og mos og stubber hist og her i området, som for 20 år siden var landbrug, mark, skov og andedam. Houlkærgård. Områdets jord er meget surt og sumpet.

ja, jeg spørger bare, da det er anden gang jeg har fået besked på, at det ikke kunne være den og den svamp, pgra. betingelserne mangler (stubben)

venlig hilsen Lisa

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 07-09-09 kl. 11:41. Emne: hvilken svamp 3 fotos
Lisa, grunden til at jeg ikke vil stå inde for en præcis artsbestemmelse er dels at eksemplarerne var gamle og dels at de vokser i en have. Det sidste stemmer ikke med Alm. Netbladhat (som er en skovsvamp), men med to (eller tre?) arter som først de allerseneste år er blevet erkendt som danske, der er dog stadig problemer i gruppen ifølge dem som har undersøgt sagen nøjere.

Jeg kan godt se at det er frustrerende for dig at du først får en artsbestemmelse, som derefter bliver afvist af mig.

Erik Rald var ikke helt klokkeklar i sin afgørelse, og det er jeg for såvidt heller ikke; men i alle tilfælde er materialet ikke godt nok til en endelig bestemmelse.

Om en svamp er god nok eller for gammel til bestemmelse er altid en skønssag, og jeg tager også ind imellem fejl, men i dette tilfælde er jeg ikke i tvivl

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator