Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kevin Clausen
Brunporesvmp?! (Læst 785 gange) Postet d. 05-09-09 kl. 21:38
Den ligner godt nok ikke helt de eksemplarer jeg har set af arten tidligere, men det kan vel ikke være andet?

Blåbjerg plantage i dag.

Mvh. Kevin.

Brunporesvmp?! (Den ligner godt nok ikke helt de eksemplarer jeg har set af arten tidligere, men det kan vel ikke væ)
Kevin Clausen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#1 Kommentar postet d. 05-09-09 kl. 21:39. Emne: Brunporesvmp?!
Undersiden af et frugtlegeme - kødet var meget skørt:

Brunporesvmp?! (Undersiden af et frugtlegeme - kødet var meget skørt:)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 05-09-09 kl. 22:21. Emne: Brunporesvmp?!
Jeg synes heller ikke det ligner, men ved ikke hvad det er, prøv evt. at smide den ind på - se linket HER

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#3 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 03:34. Emne: Brunporesvmp?!
Kan det ikke være gran-tjæreporesvamp?

Hilsen Agnete Juul

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 06-09-09 kl. 07:32. Emne: Brunporesvmp?!
Jo det kunne det vel godt Agnete, jeg tænkte ikke på den, men den plejer at have tydeligt filtet overside. Bemærkede du nogen særlig lugt Kevin? - og hvad med kødets farve? - jeg er stadig usikker.

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#5 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 10:07. Emne: Brunporesvmp?!
Hej begge to.

Gran-tjæreporesvamp kender jeg ikke, men det er da en mulighed. Jeg vil beskrive kødet af samme farve som porefladen (omtrent kakaobrun), og betegne frugtlegemet som ganske modent. Lugten var svagt syrlig, men ikke noget ekstraordinært. Porene var kantede (forsøgt illustreret på billedet).

Mvh. Kevin.

Brunporesvmp?! (Hej begge to.
Gran-tjæreporesvamp kender jeg ikke, men det er da en mulighed. Jeg vil beskrive køde)
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#6 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 10:08. Emne: Brunporesvmp?!
Et andet billede af hele svampen:

Brunporesvmp?! (Et andet billede af hele svampen:)
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#7 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 19:37. Emne: Brunporesvmp?!
Torbjørn, jeg har et tillægsspørgsmål!? Måden at spørge om svampen på atlasset på, er det at indtaste den som "brunporesvamp" under dagens tur, selvom man ikke er sikker på bestemmelsen?! Det virker ulogisk?!

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 19:47. Emne: Brunporesvmp?!
Jeg ved ikke om jeg helt forstår dit spørgsmål, men:

1. Du kan indtaste den som Brunporesvamp, her kan du så modificere ved at skrive at du ikke er sikker på bestemmelsen, og f.eks. vedlægge en henvisning til denne tråd.

2. Indtast den som ubestemt poresvamp, eller blot ubestemt svamp, og vedlæg de samme oplysninger: Rimeligt præcis lokalitet; økologi og fotos.

Det eneste jeg ikke vil anbefale er at indtaste den som Brunporesvamp uden foto og uden kommentarer - det kan godt være den går igennem, men vi på denne tråd ved jo godt at at det er højst tvivlsomt.

Var det hvad du mente?

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#9 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 20:00. Emne: Brunporesvmp?!
Mange tak!

Jeg mente om proceduren var som du beskriver i 1), det kan den så godt være kan jeg forstå. Men 2) er måske en bedre løsning! Takker.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator