Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Hvilken svamp? (Læst 623 gange) Postet d. 06-09-09 kl. 13:17
Den store har en hatdiameter på 4 cm. Lugter lidt sødlig svampet. Bitter eftersmag. Stokken knækker ikke pænt, men bliver til noget trævleværk.

Vokser spredt rundt i skovbunden i dag, Buskhede.

Mvh. Erik

Hvilken svamp? (Den store har en hatdiameter på 4 cm. Lugter lidt sødlig svampet. Bitter eftersmag. Stokken knækker )
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#1 Svar postet d. 06-09-09 kl. 13:28. Emne: Hvilken svamp?
Formentlig Rød Ametysthat.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 06-09-09 kl. 14:13. Emne: Hvilken svamp?
Det er givet vis Stor Ametysthat på grund af den tydeligt, ret groft længdefibrede stok og den småskællede hat.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#3 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 14:13. Emne: Hvilken svamp?
Den skællede hat er nøglekendetegnet for Stor Ametysthat, men på grund af tørken vil jeg mene, at det er Rød Ametysthat alligevel.

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#4 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 14:13. Emne: Hvilken svamp?
Hej Erik

Nåle- eller løvskov?

V.H.

Ebbe

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#5 Svar postet d. 06-09-09 kl. 14:16. Emne: Hvilken svamp?
Kan se Torbjørn og Erik er lidt hurtiger end jeg.

Tænkte også Stor A. på grund af hatskæl, men hvis det er løvskov, må det vel være Rød A. og hvis det er nåleskov, er det vel med størst sansynlighed være Stor A.

V.H

Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#6 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 14:36. Emne: Hvilken svamp?
Tak allesammen.

Der er ingen tørke her! Jeg er ved at drukne i vand, og svampene vælter op og ud af træerne allevegne

Denne lille skov var indtil for få år siden rødgran. Dem fik jeg fældet, hvilket gør at der et pænt rødgrannåletæppe endnu. Tilbage er skovfyr, birk, eg, alm. røn, lidt ædelgran, druehyld, små glansbladet hæg (jeg prøver at udrydde) plus det løse.

Jeg nævnte ikke træerne, når nu disse svampe står lidt spredt, så det er svært at afgøre hvad de hører til.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 15:06. Emne: Hvilken svamp?
Enig Erik, det ville også have været mit svar til Rald !

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#8 Kommentar postet d. 06-09-09 kl. 16:20. Emne: Hvilken svamp?
Inden jeg spurgte havde jeg kigget på Rød Ametysthat, både her og i en bog. Jeg syntes der var noget galt med udseendet, men landede umiddelbart på den.

Stor Ametysthat var jeg ikke stødt på, men efter at have kigget billeder, er jeg ikke i tvivl om at det er den.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator