Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kevin Clausen
2 x mælkehat?! (Læst 654 gange) Postet d. 07-09-09 kl. 13:55
Begge fra i dag, Blåbjerg Plantage.

Den første her er jeg ret usikker på. Mælk nærmest vedvarende hvid - meget langsom gylden. Smagen først mild, men efterhånden en smule bitter. Under ædelgran, med en enkelt lille birk i nærheden. Måske i nærheden af rynket mælkehat?

2 x mælkehat?! (Begge fra i dag, Blåbjerg Plantage.
Den første her er jeg ret usikker på. Mælk nærmest vedvarende h)
Kevin Clausen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#1 Kommentar postet d. 07-09-09 kl. 13:58. Emne: 2 x mælkehat?!
Denne tror jeg er leverbrun mælkehat. Lugt sødlig, mælk svagt gulnende og smag først mild - senere stærk. Under nåletræ.

På forhånd tak, Kevin.

2 x mælkehat?! (Denne tror jeg er leverbrun mælkehat. Lugt sødlig, mælk svagt gulnende og smag først mild - senere s)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 07-09-09 kl. 14:13. Emne: 2 x mælkehat?!
Den første er rimeligvis rigtig, den anden er forkert, billedet forestiller Rødbrun Mælkehat, har du brugt et forkert foto Kevin??

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#3 Kommentar postet d. 07-09-09 kl. 14:24. Emne: 2 x mælkehat?!
Fotoet fejler ikke noget Torbjørn, så hvis der er uoverensstemmelser er det nærmere min korttids-hukommelse der har svigtet! (Der var mange mælkehatte at holde styr på i dag!) Det eneste alternative foto mine karakterer kan passe til er dette. Er det noget andet? Jeg har tidligere haft problemer med rødbrun/lerverbrun!

Foreløbig tak!

Kevin.

2 x mælkehat?! (Fotoet fejler ikke noget Torbjørn, så hvis der er uoverensstemmelser er det nærmere min korttids-huk)
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#4 Kommentar postet d. 07-09-09 kl. 14:31. Emne: 2 x mælkehat?!
Ups, nu faldt jeg over et tredje alternativ!? (se billedet). Beklager den store forvirring!

2 x mælkehat?! (Ups, nu faldt jeg over et tredje alternativ!? (se billedet). Beklager den store forvirring! :-S)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 07-09-09 kl. 14:56. Emne: 2 x mælkehat?!
Jeg holder fast på at det første foto og det ekstra forestiller Rødbrun, den sidste er sikkert Orange Mælkehat (L. aurantiacus)

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#6 Kommentar postet d. 07-09-09 kl. 15:10. Emne: 2 x mælkehat?!
Hehe! De er altså ikke for småbørn (læs: mig) de mælkehatte! Jamen så må det være min lugtesans den er gal med, og så kalder vi den rødbrun! Så vidt min skræntende hukommelse kan præstere, så havnede jeg i mild mælkehat med det sidste foto, men den nøgler åbenbart ud sammen med orange-mælkehat?! Er det synonymer?

Kevin.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 07-09-09 kl. 15:26. Emne: 2 x mælkehat?!
Ja de er synonymer, hvilken bog har du brugt?

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#8 Svar postet d. 07-09-09 kl. 15:47. Emne: 2 x mælkehat?!
De er ikke helt lette, de rødlige-brunlige mælkehatte. Det gælder om at samle en masse sammen og så lægge dem ud i arter og forsøge at korrelere dem med arterne i bøgerne.

#1 og #3 er Rødbrun Mælkehat. Nr. 0 er Rynket Mælkehat. Den sidste kunne godt være Mild=Orange M.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#9 Kommentar postet d. 07-09-09 kl. 16:04. Emne: 2 x mælkehat?!
Ad #7: Ok! Danske storsvampe, side 495.

Ad #8: Det glæder mig Erik, at jeg ikke står alene med den holdning! Om ikke andet, så er Torbjørn og dig da ret så enige, så det må jo kunne lade sig gøre!

Mvh. Kevin.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator