Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
ubest slørhat? fra Jyderup skov 8/9 09 (Læst 616 gange) Postet d. 08-09-09 kl. 23:04
Jeg går ud fra at det er en slørhat. Fundet i nåleskov på sandet bund.

Svamp ca 3cm bred, puklet med tætte lameller, sporefarve endnu ukendt

ubest slørhat? fra Jyderup skov 8/9 09 (Jeg går ud fra at det er en slørhat. Fundet i nåleskov på sandet bund.

Svamp ca 3cm bred, puklet )
Tom Smidth har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#1 Kommentar postet d. 08-09-09 kl. 23:05. Emne: ubest slørhat? fra Jyderup skov 8/9 09
lameller

ubest slørhat? fra Jyderup skov 8/9 09 (lameller)
Tom Smidth har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 08-09-09 kl. 23:11. Emne: ubest slørhat? fra Jyderup skov 8/9 09
Hvis det er det jeg tror, så er lugten vigtig - ikke som kendetegn for arten men for hele gruppen af Kanelslørhatte

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#3 Kommentar postet d. 09-09-09 kl. 13:32. Emne: ubest slørhat? fra Jyderup skov 8/9 09
Hej Torbjørn

Jeg har opdaget at mange af de lugte som bøgerne beskriver, har jeg svært ved at genkende.

Nu har jeg lige knust den ene 1/4 mellem fingrene og får kun en svag syrlig lugt ud af det.

Jeg vil indbrette den som slørhat - så må vi se

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 09-09-09 kl. 14:34. Emne: ubest slørhat? fra Jyderup skov 8/9 09
Jeg ville indberette den som Kanel-Slørhat (Cortinarius cinnamomeus), det er jeg næsten sikker på, og det var det jeg ville have skrevet, hvis du havde givet mig "den rigtige" lugt.

- Vi plejer at kalde den jodoformagtig, selvom jeg vist aldrig har lugtet til jodoform, men i hvertfald er den karakteristisk for hele gruppen, nogle med meget, nogle kun med lidt

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator