Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Fredsholt
Swarovski ATS Fotoadapter 800 (Læst 11253 gange) Postet d. 13-09-09 kl. 15:03
Hej,

Er der nogen der har erfaringer med SLR-fotografering på et Swarovski teleskop? Er bl.a. interesseret i at høre om pengene er givet bedre ud til et godt teleobjektiv ...

Jan

Besvar | Kommentér

Torben Hvid
#1 Kommentar postet d. 13-09-09 kl. 15:20. Emne: Swarovski ATS Fotoadapter 800
Hej Jan.

Måske jeg kan hjælpe dig lidt på vej.

Jeg googlede flg. link:

- se linket HER

Selv har jeg ikke erfaringer med

digiscoping, men har lige fået det

nye Leitz Apo-Televid 82. (uhm !) Og det er da bestemt min hensigt at gøre erfaringer med digiscoping, enten

med compact- eller SLR- kamera.

Så jeg vil med interesse afvente andres

kommentarer.

mvh.

Besvar | Kommentér

Jan Fredsholt
#2 Kommentar postet d. 14-09-09 kl. 13:42. Emne: Swarovski ATS Fotoadapter 800
Hej Torben,

Tak for linket! Det ser spændende ud og de billeder jeg har fundet ser OK ud, men det bør de jo også når en TLS 800 koster kr. 4.000,-. Jeg har dog fundet den lere steder i UK til £ 300,-

Er der andre der kender til TLS 800, så kom frisk...

Jan

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#3 Svar postet d. 15-09-09 kl. 16:49. Emne: Swarovski ATS Fotoadapter 800
Digiscoping med SLR: auto-fokus fungerer ikke.

Og manuel fokus kræver en stor og klar søger.

Og dét kræver igen et full-frame kamera-hus - søgerne på de "croppede" kamera-huse er simpelthen for ringe til manuel fokus.

M.v.h.

Stig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Fredsholt
#4 Kommentar postet d. 16-09-09 kl. 13:18. Emne: Swarovski ATS Fotoadapter 800
#3 skrev: "Og manuel fokus kræver en stor og klar søger."

Tak for svaret! Jeg har læst på nettet at det kan være en fordel at benytte LiveView til fokusere igennem en TLS 800 - måske er det en mulighed?

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#5 Svar postet d. 16-09-09 kl. 14:11. Emne: Swarovski ATS Fotoadapter 800
Jeg har ikke selv erfaring med LiveView på DSLR (kun på kompaktkameraer).

Jeg har derfor lidt svært ved at argumentere imod andres erfaringer.

Men jeg vil tillade mig at tvivle på om succes-raten er særlig høj.

Prøv evt. også at kigge her - se linket HER

Men det kan godt være, at et kamera som Panasonic''s G1 (og GH1) er velegnet til digiscoping. Søgeren er unik, er stor og klar, og det skulle efter sigende være forholdsvis nemt at fokusere manuelt: "I found it quite easy to focus with the EVF. Because of its high resolution it scintillates a bit when focus is achieved." - se linket HER

Men fuglen skal stadigvæk sidde helt stille mens man fokuserer.

M.v.h.

Stig.

Besvar | Kommentér

Torben Hvid
#6 Kommentar postet d. 17-09-09 kl. 22:35. Emne: Swarovski ATS Fotoadapter 800
Hej igen.

Endnu et link, denne gang med en

persons erfaringer ved at bruge D-SLR:

- se linket HER

jeg venter selv med at skrive om

egne erfaringer.

Besvar | Kommentér

Torben Hvid
#7 Kommentar postet d. 18-09-09 kl. 17:12. Emne: Swarovski ATS Fotoadapter 800
Nogle af de nyeste D-SLR modeller er forsynet med Liveview. Jeg forestiller mig, at den facilitet kan gøre håndteringen og fokuseringen lettere ?

Ligeledes forsynes nogle med Video- funktion. Jeg tænker, det giver da nogle nye muligheder.

mvh.

Besvar | Kommentér

Torben Hvid
#8 Kommentar postet d. 18-09-09 kl. 18:29. Emne: Swarovski ATS Fotoadapter 800
#6.

En af de ting, jeg ikke forstår (og der er jo flere...), er, at Uk-manden

opnår højere lukkerhastighed MED objektiv foran okular.

Lyset passerer derved mere glas - skulle det være en fordel ?

Og skarphed ? Han mener, det er med ligegodt resultat, om der er objektiv

eller ej foran... Tjah, kan nogen

følge dén konklusion ?

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#9 Svar postet d. 18-09-09 kl. 20:35. Emne: Swarovski ATS Fotoadapter 800
#8:

En af de ting, jeg ikke forstår (og der er jo flere...), er, at Uk-manden opnår højere lukkerhastighed MED objektiv foran okular.

Lyset passerer derved mere glas - skulle det være en fordel ?

Nu om dage er al kvalitetsoptik multicoatet, så lystabene er minimale, og antallet af linseflader har derfor ikke nævneværdig betydning.

Så forskellen må skyldes forskel i brændvidde.

Blændetallet = brændvidde / åbning.

Hans skop har 90mm åbning (gætter jeg på), og med ''digital camera adapter''en har han et blændetal på ca.14. Så kan brændvidden beregnes til 14*90mm=1260mm.

Hvis nu brændvidden af systemet med okular + kameraobjektiv er kortere, f.eks. 900mm, så vil blændetallet være 900mm/90mm=10, hvilket er en hel blænde mere end 14. Og eksponeringstiden kan tilsvarende halveres.

Og skarphed ? Han mener, det er med ligegodt resultat, om der er objektiv eller ej foran... Tjah, kan nogen følge dén konklusion ?

På et astronomisk teleskop kan man fjerne hele bagenden med prismer og okularholder og i stedet placere et kamera, så sensoren sidder i teleskop-objektivets brændplan - det kaldes "primærfokus".

Men det tror jeg ikke fysisk kan lade sig gøre på et fugle-teleskop - prismerne fjernes i hvert fald ikke.

Derfor må ''digital camera adapter''en indeholde optik - jeg ved at både Leica''s og Swarovski''s adaptere indeholder optik - det må Olivon''s også gøre.

Optikken skal desuden vende billedet - jeg tror at man skal være astronom for at kunne abstrahere fra at billedet vender på hovedet.

Så hvis kvaliteten af ''digital camera adapter''ens optik er sammenlignelig med kvaliteten af okular + kameraobjektiv, så burde kvaliteten af de færdige billeder være uafhængig af om man bruger den ene eller den anden metode.

M.v.h.

Stig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator