Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Klaus Bek Nielsen
Der er stadig biller på stranden (Læst 1279 gange) Postet d. 22-09-09 kl. 19:42
Hej

Fandt i dag denne bladbille under noget lav nede på diget. Det kniber gevaldigt med gode fotos, da den farer rundt og kun er omkring 4 mm.

Vil selv tro det er Chrysolina marginata, selvom jeg hellere ser det er Chrysolina carnifex.

Venlig hilsen Klaus

Der er stadig biller på stranden (Hej

Fandt i dag denne bladbille under noget lav nede på diget. Det kniber gevaldigt med gode foto)
Klaus Bek Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#1 Kommentar postet d. 22-09-09 kl. 19:43. Emne: Der er stadig biller på stranden
Fra siden

Der er stadig biller på stranden (Fra siden)
Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#2 Kommentar postet d. 22-09-09 kl. 19:47. Emne: Der er stadig biller på stranden
Der var også 3 spejløbere. Levested: Tørt, sandet, kystoverdrev. Ved de er svære, så fotos er måske ikke nok. Var en lille smule større end dem vi normalt ser i skovene.

Der er stadig biller på stranden (Der var også 3 spejløbere. Levested: Tørt, sandet, kystoverdrev. Ved de er svære, så fotos er måske )
Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#3 Kommentar postet d. 22-09-09 kl. 19:49. Emne: Der er stadig biller på stranden
Og denne er måske Oedemera sp., men jeg lagde mærke til de orange flanker, så det kan måske hjælpe.

Venlig hilsen Klaus

Der er stadig biller på stranden (Og denne er måske Oedemera sp., men jeg lagde mærke til de orange flanker, så det kan måske hjælpe.
)
Besvar | Kommentér

Christer Reiråskag

Svaraktivitet:

(2634)
#4 Svar postet d. 23-09-09 kl. 08:34. Emne: Der er stadig biller på stranden
1: Dette er Hydrothassa glabra, der lever af diverse Ranunculus.

2: De rette pannefurer tilsiger det er Notiophilus germinyi.

3: Dette er en hun af Matgrøn solbille (Oedemera virescens). Det orange er bagkroppen. De ser titt sådan ud efter æglegning.

Mvh

Christer

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#5 Kommentar postet d. 23-09-09 kl. 09:26. Emne: Der er stadig biller på stranden
Tusind tak Christer

1. Nå, så var jeg helt skævt på den. Rødlisten er nede, så jeg kan ikke læse om den.

2. Imponerende

3. Jeg overraskes over, at de matgrønne er ret store i første forårsgeneration og meget mindre i næste sommergeneration.

Venlig hilsen Klaus

Besvar | Kommentér

Christer Reiråskag

Svaraktivitet:

(2634)
#6 Svar postet d. 23-09-09 kl. 10:20. Emne: Der er stadig biller på stranden
Hydrothassa glabra er ikke helt almindelig. Dens slægtning H. marginella er meget meget mer almindelig.

Mvh

Christer

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#7 Kommentar postet d. 23-09-09 kl. 10:58. Emne: Der er stadig biller på stranden
Tak - Der er forresten også rigtig mange af løbebillerne, der er kommet med i rødlisterne.

Besvar | Kommentér

Klaus Bek Nielsen
#8 Kommentar postet d. 25-09-09 kl. 19:26. Emne: Der er stadig biller på stranden
Hej igen Christer

Kan du forklare mig det. Nu virker rødlisten. Der står at Hydrothassa glabra lever i moser. Den jeg fandt var på det tørreste ørkenagtige sandjord. Under hundelav - ledte efter hundelavbille.

Når jeg sammenligner fotos, så ser det ud som min har mere fremstående hjørner på forkanten af pronotum, basis af antennerne er brune mod sorte på andre fotos og min har mere hvide fødder end dem jeg kan se, men det er lidt mere usikkert.

Er det bare variationer?

Venlig hilsen Klaus

Der er stadig biller på stranden (Hej igen Christer

Kan du forklare mig det. Nu virker rødlisten. Der står at Hydrothassa glabra le)
Besvar | Kommentér

Christer Reiråskag

Svaraktivitet:

(2634)
#9 Svar postet d. 25-09-09 kl. 20:37. Emne: Der er stadig biller på stranden
Det er godt du følger med Klaus! Der var jeg for hurtig kan jeg se. Dette er jo den minste af Chrysolina''ene, nemlig Gulrandet Guldbille (Chrysolina analis).

Den smuttet mine tanker ved første gangs vurdering dessværre.

Mvh

Christer

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator