Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
ukendt ildporesvamp på rødel fra Rørmosen 22/9 09 (Læst 634 gange) Postet d. 22-09-09 kl. 22:30
Der var ialt 3 frugtlegemer på denne ellestamme som ikke var gået helt ud.

Hverken Vesterholt: Danmarks svampe eller Ferdinansen og Winge: giver mig noget fingerpeg.

Svampen er ca 7x7cm. 3-4pore pr. mm. Porerne ikke cirkelrunde men lidt kantede med fløjlsoverflade.

Det hvide område uden poreåbninger og nærmest som filt at røre ved.

Ingen lugt. Den sorte flade kan ikke brydes med en negl, mens neglen efterlader et ca 1mm dybt aftryk i den læderbrune poreflade

ukendt ildporesvamp på rødel fra Rørmosen 22/9 09 (Der var ialt 3 frugtlegemer på denne ellestamme som ikke var gået helt ud.

Hverken Vesterholt: Da)
Tom Smidth har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#1 Svar postet d. 22-09-09 kl. 22:54. Emne: ukendt ildporesvamp på rødel fra Rørmosen 22/9 09
Den ligner meget Poppel-Ildporesvamp, bemærk bl.a. den sprukne overside. Den døde stamme, der vises, kan også godt være en gamme poppelstamme.

Sammenlign:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#2 Kommentar postet d. 23-09-09 kl. 17:54. Emne: ukendt ildporesvamp på rødel fra Rørmosen 22/9 09
Hej Poul Evald

Tak for budet. Jeg må lige tilbage og tjekke om jeg så forkert med hensyn til el/poppel

VH

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#3 Kommentar postet d. 23-09-09 kl. 19:58. Emne: ukendt ildporesvamp på rødel fra Rørmosen 22/9 09
Nu har jeg været tilbage - det er en rødel.

Jeg har prøvet nøglen for ildporesvamp i svampeatlas og det giver elle-ildporesvamp som jeg indberetter den som. Så må vi se om den bliver aksepteret

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#4 Kommentar postet d. 30-09-09 kl. 16:39. Emne: ukendt ildporesvamp på rødel fra Rørmosen 22/9 09
Man skal aldrig gå tilbage til en fuser men jeg har været tilbage til træet en gang til. Det er en gråpil.

Jeg var ikke omhyggelig nok ved sidste besøg.

Så må jeg lige ha rettet et par oplysninger til Jacob på svampe atlas

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 30-09-09 kl. 19:30. Emne: ukendt ildporesvamp på rødel fra Rørmosen 22/9 09
Så er der nok tale om Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius).

Mvh.

Jørn

ukendt ildporesvamp på rødel fra Rørmosen 22/9 09 (Så er der nok tale om Almindelig Ildporesvamp (Phellinus igniarius).

Mvh.
Jørn)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (779 x 585)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator