Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
vokshat (Læst 408 gange) Postet d. 26-09-09 kl. 22:22
Denne synes jeg er svær. den har den flotteste mat orange farve, der bliver lys på midten. jeg har været i nøglen. Den sagde sortskællet vokhat. Det er jeg dog ikke sikker på.

Den er 3 cm. i diameter, og har markante riller fra toppen og ud til kanten

vokshat (Denne synes jeg er svær. den har den flotteste mat orange farve, der bliver lys på midten. jeg har v)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 26-09-09 kl. 22:23. Emne: vokshat
sen har en meget bølget kant og lys orange, halvgrove lameller

vokshat (sen har en meget bølget kant og lys orange, halvgrove lameller)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#2 Kommentar postet d. 26-09-09 kl. 22:24. Emne: vokshat
stokken er bredest lige under hatten. 0,5 cm. ved grunden er den 0,4 cm. Stokken er orange meleret

vokshat (stokken er bredest lige under hatten. 0,5 cm. ved grunden er den 0,4 cm. Stokken er orange meleret)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 26-09-09 kl. 22:34. Emne: vokshat
Det er i hvertfald ikke Sortskællet, men muligvis Kantarel-Vokshat, du er velkommen til at tørre og sende den, jeg vil være nogenlunde sikker på ikke at være snydt, idet det også kunne være noget andet. - Mon du bemærkede nogen lugt?

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#4 Kommentar postet d. 26-09-09 kl. 22:43. Emne: vokshat
den dufter ikke af ret meget. Jeg tører og sender

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#5 Kommentar postet d. 26-09-09 kl. 22:44. Emne: vokshat
jeg må lige på jagt efter tørreplads. Vores favorit/brede radiator ligger der 2 kg stor trompetsvamp

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#6 Svar postet d. 29-09-09 kl. 17:41. Emne: vokshat
Hej Eva

Det var lidt af en overraskelse - men da jeg ser på dit foto igen, så ligner det faktisk også det ene af mine danske fund! - det drejer sig om Kalk-Vokshat (Hygrocybe calciphila), en sjælden, moderat truet art der mest vokser på kalkoverdrev.

Jeg tvivler på at den kan kendes sikkert i felten, men på følgende:

Sporer små og brede: (10/1): 6.4-7.8(-8.1) x (4.4-)4.7-5.4(-5.6) my. lameltrama af korte elementer. Hathud en trichoderm af brede elementer. Stoktrama af relativt korte elementer. Jeg ved godt at mikroskopien ser lidt langhåret ud, men det er nødvendigt når du nu bagefter indberetter den til svampeatlas og citerer hvad jeg har skrevet sammen med dine fotos.

Den fandtes ikke på F&N hvorfor jeg har tilladt mig at oprette den. På grund af dens sjældenhed har jeg bevaret materialet.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#7 Kommentar postet d. 29-09-09 kl. 18:27. Emne: vokshat
Hej Torbjørn

Det var dog en dejlig overraskelse, så er Bjergskov nok mere kalrig end jeg havde regnet med. Jeg sender altid gerne et eksemplar, for at få ID bekræftet, men gemmer ikke selv materiale, da jeg ikke nænner at medtage mere end højest nødvendigt.

Nok engang mange tak for hjælpen

Hilsen Eva

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#8 Kommentar postet d. 29-09-09 kl. 18:44. Emne: vokshat
hej Torbjørn - modtog du materialet jeg sendte dig omkring evt. umbrabrun støvbold?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator