Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Agnete Juul
hvilken svamp? (Læst 542 gange) Postet d. 27-09-09 kl. 19:46
På meget frønnet stub under gamle bøge ved Hundsø. Det røde er mindst ligeså rødt som billedet viser. Kan det være brunlig kødpore?

Der kommer et billede mere taget tæt på.

Venlig hilsen Agnete Juul

hvilken svamp? (På meget frønnet stub under gamle bøge ved Hundsø. Det røde er mindst ligeså rødt som billedet viser)
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#1 Kommentar postet d. 27-09-09 kl. 19:50. Emne: hvilken svamp?
Jeg må lige kommentere at jeg ikke havde rørt ved dem. De er bløde, og ragede nok 10cm. op fra stubben. Jeg havde forlist min kniv undervejs, og kunne ikke skære noget af.

Hilsen Agnete

hvilken svamp? (Jeg må lige kommentere at jeg ikke havde rørt ved dem. De er bløde, og ragede nok 10cm. op fra stubb)
Klik på billedet for original størrelse (850 x 478)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 27-09-09 kl. 20:59. Emne: hvilken svamp?
Mit første svar forsvandt vist i cyberspace.

1. Hvis det er en poresvamp og den vokser på birk, så må det være Tofarvet Foldporesvamp (Gloeoporus dichrous), en sjælden karl, som bør belægges.

Hvis ikke, så er mit nærmeste bud Bævrende Åresvamp.

Brunlig kødporesvamp er meget tykkere, og har ikke rødligt hymenium (= sporebærende lag), som din svamp har!

Øv med den kniv

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#3 Kommentar postet d. 27-09-09 kl. 21:31. Emne: hvilken svamp?
Kan det afgøres hvis jeg henter at stykke?

Jeg kan ikke se hvad stubben er, da den er meget frønnet.

Jeg tænkte også på bævrende åresvamp, men dem fandt jeg flere af sidste år, og ingen var så røde eller så udstående.

(Jeg gik derud for at lede efter din foldhat, men uden held. Jeg ved ikke hvor bestandige de er)

Hilsen Agnete Juul

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#4 Kommentar postet d. 27-09-09 kl. 21:47. Emne: hvilken svamp?
Og ja, hvis jeg havde haft kniven, havde det jo let ladet sig afgøre, om det er den bævrende. Den har jo en ret speciel underside, lærte Margaretha mig sidste år.

Jeg ser om det bliver til en tur mere derud.

Hilsen Agnete.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 27-09-09 kl. 22:24. Emne: hvilken svamp?
Jeg kan godt afgøre om det er Tofarvet Foldporesvamp hvis jeg ser svampen eller du laver en stor forstørrelse af undersiden, men jeg vil foretrække at se svampen, også så den kan blive dokumenteret ifald det er poresvampen

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 27-09-09 kl. 22:24. Emne: hvilken svamp?
Jeg kan godt afgøre om det er Tofarvet Foldporesvamp hvis jeg ser svampen eller du laver en stor forstørrelse af undersiden, men jeg vil foretrække at se svampen, også så den kan blive dokumenteret ifald det er poresvampen

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#7 Kommentar postet d. 28-09-09 kl. 06:10. Emne: hvilken svamp?
Forstørrelse kommer her. Hvis det er bævrende åresvamp, burde man kunne se den ualmindelige poreside. Så jeg må vist tage turen igen.

Hilsen Agnete

hvilken svamp? (Forstørrelse kommer her. Hvis det er bævrende åresvamp, burde man kunne se den ualmindelige poreside)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 563)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 28-09-09 kl. 07:30. Emne: hvilken svamp?
Jeg synes ikke umiddelbart det ligner en Foldporesvamp, den har nogle meget små og fine porer, ikke nogle gevaldige hulheder som her.

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#9 Kommentar postet d. 28-09-09 kl. 19:59. Emne: hvilken svamp?
Ja, det er nu undersiden af et stort stykke af svampen, jeg har skåret ud af billedet.

Men lyset har åbenbart været for dårligt i går til at få detaljerne med.

I det klare lys i dag ser et stykke skåret af og lagt på bordet sådan her ud.

Så der blev ingen sensation denne gang.

Men stråle-åresvampen er nu da også både flot og spændende, når den er så stor som her.

Hilsen og tak.

Agnete Juul

hvilken svamp? (Ja, det er nu undersiden af et stort stykke af svampen, jeg har skåret ud af billedet. 
Men lyset h)
Klik på billedet for original størrelse (740 x 417)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator