Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erland Nielsen
ca. 6 cm. lang rød svamp. (Læst 2125 gange) Postet d. 27-09-09 kl. 22:01
Dags dato, Svanemose, Kolding.

Voksende i våd sphagnum.

Ydeligere billeder haves ikke.

mvh Erland

ca. 6 cm. lang rød svamp. (Dags dato, Svanemose, Kolding.
Voksende i våd sphagnum.

Ydeligere billeder haves ikke.

mvh Er)
Foto: Erland R. Nielsen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 27-09-09 kl. 22:16. Emne: ca. 6 cm. lang rød svamp.
Det er enten Kantarel-Vokshat eller Tørvemos-Vokshat, den sidste har mørke hatskæl, mon du lagde mærke til eller kan huske noget herom Erland?

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(536)
#2 Svar postet d. 27-09-09 kl. 22:18. Emne: ca. 6 cm. lang rød svamp.
Jeg er rigtig meget amatør, så du må ikke tage mit svar alvorligt,før en af de de proffesionelle giver deres svar.

Jeg er ikke i tvivl om at det er en vokshat, men hvilken - mit bud er hvidløgs-vokshat.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 27-09-09 kl. 22:20. Emne: ca. 6 cm. lang rød svamp.
så var Torbjørn hurtigere end jeg - så bare se bort fra mine indlæg

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#4 Svar postet d. 27-09-09 kl. 22:26. Emne: ca. 6 cm. lang rød svamp.
Ud fra voksested (biotop) bør det vel være Tørvemos-Vokshat frem for Kantarel-Vokshat. Eller hva'' Torbjørn?

Selvfølgelig vil et billede af hatten hvor skællene kunne ses være no. 1.

Venligst

Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#5 Kommentar postet d. 27-09-09 kl. 22:29. Emne: ca. 6 cm. lang rød svamp.
Hatten virkede meget ensfarvet set ovenfra. Dvs. der var vel ingel skæl ?

Jeg skulle nok tage ved lære og tage nogle flere billeder.

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#6 Svar postet d. 27-09-09 kl. 22:38. Emne: ca. 6 cm. lang rød svamp.
Erland

Du har givet svar på Torbjørns spørgsmål uden at vise billede

I og med du skriver ensfarvet, har den været med røde skæl, og så er det Kanteral-Vokshat. Tørvemos-V har nemlig sorte skæl, og det burde du have lagt mærke til

Og så må Torbjørn nok helre give mig ret og få "krydset"

Men endelig tag billeder i alle ender og kanter, og lugt til svampe, samt en lille bid at smage på, husk spøt ud igen.

Så har vi hvist det hele med

Venligst

Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 27-09-09 kl. 22:42. Emne: ca. 6 cm. lang rød svamp.
Tak Erland

Jeg vil kalde det Kantarel-Vokshat; idet både den, Tørvemos-Vokshat og et par andre vokshatte kan gro på tørvemos. Kantarel-Vokshat er givetvis mere almindelig på overdrev hvor Tørvemos-Vokshat ikke findes.

For at afgøre om den har skæl eller ej, skal I ofte bruge lup, at jeg kun mener at valget står imellem disse to arter skyldes at lamellerne er tydeligt nedløbende.

Hvidløgs-Vokshat er næsten altid langt mere rød, og har ikke (tydeligt) nedløbende lameller.

Erland, for en anden gangs skyld vil det være nemmere med mere end et foto, ikke mindst når de gælder de farvestrålende men ofte svære vokshatte, ikke mindst denne gruppe af skællede arter.

For fuldstændighedens skyld så kan både Mønje, og Kær-Vokshat vokse i tørvemos, have nedløbende lameller eller ikke, eller mørke skæl eller ikke. De ser dog anderledes ud og jeg er sikker på at det ikke er nogen af dem

mvh

Torbjørn

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#8 Kommentar postet d. 27-09-09 kl. 23:20. Emne: ca. 6 cm. lang rød svamp.
Jeg siger mange tak og registrerer den som Kantarel-Vokshat.

Lige i nærheden vokser en gruppe af vokshatte som jeg fandt i 2007. Dengang fotograferede jeg dem sammen med Bent Carstensen, men vi fik vist aldrig en sikker identifikation.

De vokser i skygge/buskads, et vådt sted.

Kunne det også være Kantarel-Vokshat ?

Og nu tør jeg næsten ikke stille flere spørgsmål omkring svampe. Jeg skulle jo nødigt blive grebet af denne artsrige og noget besværlige gruppe. Men det er godt nok hyggeligt at kunne ligge på maven og fotografere dem, stille og roligt.

Så dog nogle flotte sorte og meget små svampe på en sti. Dem får I lov til at se senere.

mvh Erland

ca. 6 cm. lang rød svamp. (Jeg siger mange tak og registrerer den som Kantarel-Vokshat.

Lige i nærheden vokser en gruppe af )
Foto: Erland R. Nielsen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#9 Svar postet d. 28-09-09 kl. 07:27. Emne: ca. 6 cm. lang rød svamp.
Det ville være fristende at sige ja til at det skulle være Kantarel-Vokshat, men det tør jeg ikke uden at kende lameltilheftning og farve.

Bliv du endelig ved med at fotografere svampe Erland, hvad enten du bliver egentlig interesseret eller ej. Fordelen ved at vide lidt om hvad man har at gøre med ligger bl.a. i at du bedre kan vide om der er chance for at artsbestemme motiverne eller ej. Det lykkes bedst når du kan se så meget som muligt af svampene på samme motiv

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator