Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Thomassen
Hvilken svamp ? (Læst 728 gange) Postet d. 28-09-09 kl. 16:29
Svampen er set den 26.september i Soldaterskoven i Tønder Kommune, hvor den voksede i et nåleskovsområde i et større antal. Diameteren på frugtlegemet er ca.8 cm. Ikke nogen særlig lugt.

Hvilken svamp ? (Svampen er set den 26.september i Soldaterskoven i Tønder Kommune, hvor den voksede i et nåleskovsom)
Foto: Per Thomassen
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 28-09-09 kl. 18:38. Emne: Hvilken svamp ?
En Skørhat. Men røde skørhatte på foto går jeg sjældent længere med.

Ole

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#2 Svar postet d. 28-09-09 kl. 21:12. Emne: Hvilken svamp ?
Per, hvis du vil et lag dybere, så smag (og spyt ud) det fortæller om det er en mildt smagende (spiselig) eller skarpt smagende (uspiselig)

Se efter lamelfarve, lamel skørhed, stok hårdhed. Alle oplysninger giver en bedre mulighed for enten at udelukke eller nærme sig en bestemmelse.

God jagt

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 29-09-09 kl. 22:01. Emne: Hvilken svamp ?
Jeg er enig med dherrer; men hatfarven ligner forbløffende meget Vinrød Skørhat (hvis kødet var grånende og smagen mild så ville den være OK).

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#4 Kommentar postet d. 30-09-09 kl. 10:57. Emne: Hvilken svamp ?
Foreløbig tak for jeres bemærkninger og anvisninger, jeg skal i Soldaterskoven igen idag og vender tilbage med oplysninger og foto.

Mvh. Per

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#5 Kommentar postet d. 30-09-09 kl. 13:14. Emne: Hvilken svamp ?
Desværre var svampen så gammel at der ikke var noget at smage på, men jeg smagte på den forleden og da var der ikke nogen smag. Stokken er en smule rødfarvet, lamellerne var meget skøre. Jeg uploader et foto mere taget idag, og som det ses er svampen meget nedbrudt. Jeg har kigget lidt på Prægtig Skørhat om det kunne være den. Jeg er tilfreds med de svar jeg har fået, og ved nu at jeg skal have nogle mere præcise facts når jeg spørger i forum. Endnu engang mange tak

Hvilken svamp ? (Desværre var svampen så gammel at der ikke var noget at smage på, men jeg smagte på den forleden og )
Foto: Per Thomassen
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 768)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator