Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Fyrrekorkhat? (Læst 2207 gange) Postet d. 29-09-09 kl. 18:33
Lidt over 3 cm. bred. Skadedyr på træskelettet af min misligholdte havestue, som vel er lavet af gran eller fyr. I dag, Buskhede.

Mvh. Erik

Fyrrekorkhat? (Lidt over 3 cm. bred. Skadedyr på træskelettet af min misligholdte havestue, som vel er lavet af gra)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#1 Kommentar postet d. 29-09-09 kl. 18:34. Emne: Fyrrekorkhat?
Underside.

Fyrrekorkhat? (Underside.)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 29-09-09 kl. 19:33. Emne: Fyrrekorkhat?
Det er det rimeligvis Erik, se det andet link fra i dag her: - se linket HER

Når jeg kun siger rimeligvis så skyldes det at "lamellerne" er lidt fjernere og at deres tæthed er det bedste kendetegn imellem Fyrre, og Gran-Korkhat, prøv lige at måle hvor mange "lameller" der er pr. mm. på din svamp, så skal jeg checke det med nøglen

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#3 Kommentar postet d. 29-09-09 kl. 19:50. Emne: Fyrrekorkhat?
Mange tak Torbjørn,

Det var den anden tråd, der fik mig til at tænke at nu kan jeg måske få denne bestemt.

Ude ved kanten i højre side er der ca. 2 lameller pr. mm. Inde i midten er der ca. 1 lamel pr. mm.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 29-09-09 kl. 20:04. Emne: Fyrrekorkhat?
Jeg tror faktisk at din er den sjældne Gran-Korkhat (Gloeophyllum abietinum), jeg kender den faktisk ikke, så for en sikkerheds skyld vil jeg gerne have den bekræftet af Jens H. eller Jacob. Nøglen siger Fyrre-K: 15-20 "lameller" pr cm. nær randen; og Gran-K: 8-12 pr. cm.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#5 Kommentar postet d. 29-09-09 kl. 20:11. Emne: Fyrrekorkhat?
Takker Torbjørn,

Det lyder interessant. Bekræftigelsen er der noget du kigger på, eller er der noget jeg skal gøre?

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 29-09-09 kl. 20:24. Emne: Fyrrekorkhat?
Det er nemmest for mig at du selv gør det da jeg idag har fundet ud af at du har oprettet dig som bruger på Svampeatlas; ellers bliver der tale om lidt dobbeltkonfekt; poresvampeeksperterne skal (og bør!) alligevel se mig over skuldrene; men som sagt tror jeg den er god nok. De to eksemplarer ligner jo faktisk heller ikke hinanden særligt meget!

Til gengæld skal jeg nok oprette den på F&N såfremt den ikke er der i forvejen

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#7 Kommentar postet d. 29-09-09 kl. 20:32. Emne: Fyrrekorkhat?
Jeg prøver en af dagene på svampeatlas. Jeg skal vel vænne mig til systemet derinde

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#8 Kommentar postet d. 06-11-09 kl. 23:35. Emne: Fyrrekorkhat?
Hej igen Torbjørn,

Så har Jacob bekræftet - se linket HER.

Gran-Korkhat må det være.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#9 Svar postet d. 06-11-09 kl. 23:46. Emne: Fyrrekorkhat?
Beklager bøvlet Erik, men det betyder jo desværre at du blive nødt til at indtaste den igen under det rigtige navn, når den nu engang er blevet færdigbehandlet (og forhåbentlig afvist - som Fyrre-Korkhat altså - af kvalitetsudvalget).

Godt fund - jeg har aldrig set den - fint at få den med i F&N.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator