Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
lille svamp på stub? (Læst 434 gange) Postet d. 01-10-09 kl. 21:39
Denne voksede oven på en granstub. den er 3 x 3,5 cm. Den er blød. Grå og hvid på oversiden. Oversiden lidt ruskinsagtig. Undersiden ren hvid og porene så små at de ikke kan ses med det blåtte øje

lille svamp på stub? (Denne voksede oven på en granstub. den er 3 x 3,5 cm. Den er blød. Grå og hvid på oversiden. Oversid)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 01-10-09 kl. 21:40. Emne: lille svamp på stub?
-

lille svamp på stub? (-)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 01-10-09 kl. 21:51. Emne: lille svamp på stub?
Det er rimeligvis Mælkehvid Kødporesvamp (Postia lactea), men den er givetvis umoden. Jeg har

endnu ikke tilstrækkelig overblik over arten til at bedømme om den kan kendes i felten, eller ej, derfor mikroskoperer jeg den stort set altid.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 01-10-09 kl. 21:56. Emne: lille svamp på stub?
jeg skal gerne tørre den og sende til dig

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 01-10-09 kl. 22:27. Emne: lille svamp på stub?
Jeg tror ikke det kan betale sig Eva, vent hellere til du finder en større som ligner; hvis du så ovenikøbet måler hvor mange poremundinger der er pr. mm, kan det være vi slipper for mikroskopien, kombineret med et godt billede af hatoversiden og noter om lugt / smag

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#5 Kommentar postet d. 01-10-09 kl. 22:35. Emne: lille svamp på stub?
ok, det er i orden. Den dufter rigtig behagelig, og jeg kan gå ned og smage på den. Men porerne har jeg svært ved at tælle. De er vildt små

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 02-10-09 kl. 07:53. Emne: lille svamp på stub?
For en anden gangs skyld så tæl dem under lup med en lineal tæt mod porelaget, så går det nok - men de er meget små hos denne art (3-5 pr mm) der er dog poresvampe hvor de er endnu tættere og ikke til at adskille med det blotte øje.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator