Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. september 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Artsbestemmelse

Lars S. Madsen
Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret (Læst 9892 gange) Postet d. 03-10-09 kl. 12:32
Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret (Bestemmelse af de almindelige(re) danske Carabus arter ud fra dækvingedetaljer

Billerne i slægten)
Lars S. Madsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 280)

Bestemmelse af de almindelige(re) danske Carabus arter ud fra dækvingedetaljer

Billerne i slægten Carabus hører blandt vores største og mest iøjnefaldende løbebiller. Der er i Danmark truffet 14 Carabus arter, de 8 af dem er i dag almindelige eller lokalt almindeligt forekommende.

Disse 8 arter er oftest forholdsvis lette at kende fra hinanden alene ud fra detaljerne på dækvingerne.

Læderløber (C. coriaceus):

- se linket HER

Denne, vores største løbebilleart, kendes på den groft noprede struktur uden noget bestemt mønster. Overfladen minder i høj grad om læder, heraf navnet.

Violetrandet Løber (C. violaceus):

- se linket HER

Denne er den ene af de to danske arter med så fin overfladestruktur at den virker helt glat. Helt uden ribber, furer og gruber men glansen virker lidt mere "fedtet" end den meget lignende Glat Løber (C. glabratus) der dog er særdeles sjælden i det meste af landet. Har oftest et tydeligt violetfarvet skær langs dækvingeranden men har altså i modsætning til Jysk Løber og Kratløber ingen gruber eller furer.

Guldpletløber (C. hortensis):

- se linket HER

Kendes meget let på de store, gyldne gruber der er svagt hjerteformede.

Kornet Løber (C. granulatus):

- se linket HER

Denne art har en meget kraftig dækvingestruktur og de kraftige, sammenhængende længderibber findes ikke ved andre almindelige Carabus arter i Danmark. Kan minde meget om den sjældne art Overdrevsløber (C. cancellatus) og kan ikke kendes sikkert fra denne alene ud fra mønstret på dækvingerne men derimod på andre detaljer såsom kropsfaconen. Minder også lidt om den sjældne art Dyndløber (C. clathratus) men hvor Kornet Løber har forhøjninger mellem de sammenhængende længderibber har Dyndløber gruber.

Jysk Løber (C. problematicus):

- se linket HER

Denne art har sorte dækvinger med blåt skær langs kanten og kan minde om Kratløber (C. nemoralis) der dog oftest har et mere kobberagtigt skær. Gruberne på Kratløbers dækvinger virker desuden dybere da resten af dækvingemønstret er mindre kraftigt tegnet end hos Jysk Løber. Arten kan også minde om den noget sjældnere Lyngløber (C. arvensis) der dog ikke har det blå skær langs dækvingeranden og som oftest er kobberfarvet eller grønlig.

Jysk Løber, Kratløber og Lyngløber adskilles bedst ved at sammenligne både detaljerne på dækvingerne og andre detaljer som hovedets og pronotums udseende samt den generelle kropsfacon.

Lyngløber (C. arvensis):

- se linket HER

Se Jysk Løber ovenfor.

Kratløber (C. nemoralis):

- se linket HER

Se Jysk Løber ovenfor.

Hvælvet Løber (C. convexus):

- se linket HER

Denne art virker næsten glat men ved nærmere undersøgelse kan man se at dækvingerne er dækket af fine, sammenhængende længdestriber.

De danske arter fordelt på dækvingemønster er:

Ingen længdestriber:

Læderløber, Violetrandet Løber eller Glat Løber.

Tydelige gruber:

Guldpletløber, Kratløber eller Dyndløber.

Brudte Længdestriber:

Jysk Løber, Lyngløber, Bøgeløber eller Kratløber.

Sammenhængende længdestriber:

Guldpletløber, Kornet Løber, Dyndløber, Lille Guldløber, Stor Guldløber, Overdrevsløber eller Hvælvet Løber.

Kommentér

Kristian Raaschou
#1 Kommentar postet d. 04-10-09 kl. 21:19. Emne: Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret
Hej Lars

Det er en fin og overskuelig nøgle du har lagt ud til bestemmelse af de danske Carabus løbebiller .

Mange tak for den.

For dem som ikke skulle have opdaget den, se under artikler:

- se linket HER

Med venlig hilsen

Kristian

Kommentér

Lars S. Madsen
#2 Kommentar postet d. 05-10-09 kl. 08:46. Emne: Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret
Mange tak Kristian. Jeg er glad for at du synes den er brugbar.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 Kommentar postet d. 05-10-09 kl. 09:35. Emne: Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret
Selvom jeg mest er til botanik, vil jeg godt rose nøglen. Giver lyst til at prøve en bestemmelse, næste gang jeg løber på en sådan bille.

Ole

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 05-10-09 kl. 09:43. Emne: Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret
Ja den er fin, men lidt synd at de sjældne arter ikke er med.

Kommentér

Lars S. Madsen
#5 Kommentar postet d. 05-10-09 kl. 11:03. Emne: Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret
Takker.

De sjældne arter kommer med i en version 2 når jeg får billeder af dem (jeg har kun glabratus indtil videre).

Kommentér

Martin Bjerg
#6 Kommentar postet d. 07-10-09 kl. 10:08. Emne: Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret
Perfekt. Tak.

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 Kommentar postet d. 08-10-09 kl. 21:34. Emne: Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret
Hej Lars

Har først nu opdaget din fine artikel

Tak skal du have. Og især tak for dit sammensatte foto af overfladerne

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Lars S. Madsen
#8 Kommentar postet d. 09-11-14 kl. 17:54. Emne: Artsbestemmelse af de danske Carabus løbebiller ud fra dækvingemønstret
Jeg håber det er ok jeg skriver denne besked. Hvis ikke er der nok en admin der vil hjælpe med at fjerne den.

Jeg vil bare lige nævne at jeg har skrevet en lille bog (60 sider i paperback udgaven) om de danske Carabus-arter.

Bogen kan findes her:

- se linket HER

Som paperback eller PDF. Der findes også en gratis "smagsprøve" så man ikke behøver købe katten i sækken.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator