Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 11 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Næste side | >>

Navn Forum -> Klimaændringer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål (Læst 11563 gange) Postet d. 06-10-09 kl. 09:19
Det er en velkendt sag, at klimaet var anderledes - og varmere - i en del af Vikingetiden: der hvor nordboerne bosatte sig på Grønland og man (vistnok) kunne dyrke byg på Island.

Apropos den nuværende CO2- og klimadebat: hvordan forklares dette? - Forhold omkring havstrømme m.v.? - Det er jo i høj grad Golfstrømmen, der sikrer, at der er rimelig lunt i Norge, Sydvestgrønland og Island.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Thomas Riedel

Svaraktivitet:

(2)
#1 Svar postet d. 06-10-09 kl. 09:34. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål

Det er formentlig jordaksens hældning og retning, samt variationer i Jordens elliptiske bane omkring Solen.

- se linket HER

Der var f.eks også en mindre istid for 350 år siden. Dengang var det en tradition, at man hvert år havde marked på den tilfrosne Themsen

Hilsen Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#2 Svar postet d. 06-10-09 kl. 09:36. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Det var vel ikke meget varmere end nu?

- se linket HER

Det var vel især varmt i forhold til "den lille istid", der afsluttede den periode du taler om (og formentlig var en af årsagerne til at nordboerne på Grønland uddøde).

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#3 Svar postet d. 06-10-09 kl. 09:36. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Jeg læste lige dette for et par dage siden. Men ellers er der virkelig meget om klima på linket.

- se linket HER

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 06-10-09 kl. 09:40. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Thomas, jeg kender godt teorierne omkring betydningen af jordaksens hældning m.v. - Men de betyder kun relavtiv små ændringer i energitilførslen til Jorden, og kan kan ikke forklare de lune periode i Vikingetiden.

Ud fra udelukkelsesmetoden kan det næsten kun være ændringer i havstrømme, her at Golfstrømmen i den periode førte mere varme mod nord end nu. Men hvorfor gjorde den så det? - Så vidt jeg ved var der ikke tilsvarende varmt i Danmark og Central- og Østeuropa i Vikingetiden.

At de klimaændringer dr finder sted nu hovedsagelig er menneskeforårsagede er jeg enig i, det er ikke til diskussion her.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#5 Svar postet d. 06-10-09 kl. 09:41. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Den lille istid var forøvrigt formentlig primært forårsaget af svagere golfstrøm:

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 06-10-09 kl. 09:45. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Altså: jeg spørger for at blive klogere. Gennemsnitstemperaturen på jorden i 800-1100-tallet kan godt have været dem samme som nu, eller lavere, samtidig med at der var lunere omkring Nortatlanten, fordi Golfstrømme pumpede mere lunt vand derop, end den gør nu.

Men hvad ved man om dette? Jeg synes det er et ganske interessant spørgsmål.

Mvh.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#7 Kommentar postet d. 06-10-09 kl. 09:53. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Jeg tror vi har fat i noget interessant her: hvordan fordeles varmen på Jorden? - Golfstrømmen som Nordeuropas radiator, der før lunt vand mod nord.

Er der nogen der ved, hvordan isbjørnene havde det i den lune vikingetid i Syd og Sydvestgrønland ?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 Svar postet d. 06-10-09 kl. 10:04. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Jeg har engang læst en interessant beretning, som hævdede, at østenvind var fremherskende i vikingetiden. Det ses af, at tidens beboelser ligger i læ for østenvind og ikke for vestenvind. Sejladserne mod vest til Island og Grønland ville vel også være nemmest med fremherskende østenvind. Men det forklarer ikke spørgsmålet.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#9 Kommentar postet d. 06-10-09 kl. 11:13. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Jo, men hvad så med Island, hvor der også var lunt i perioden. Der var vist i alt fald 100 år, hvor man kunne dyrke byg.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 11 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator