Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
skivesvamp på frisk fældet eg i Hyrdehøj skov 8/10 09 (Læst 673 gange) Postet d. 08-10-09 kl. 14:48
Egetræet blev fældet i sommer og nu har der dannet sig disse små skivesvampe på stubben.

Det er tydeligt at svampene har lettest ved at få fat i de tynde vinterringe.

Nu er sejskiver ikke velbeskrevet i min litteratur og da Stor sejskive ikke passer på et nyt stød, vil jeg godt høre nogle andre bud?

skivesvamp på frisk fældet eg i Hyrdehøj skov 8/10 09 (Egetræet blev fældet i sommer og nu har der dannet sig disse små skivesvampe på stubben.
Det er tyd)
Tom Smidth har vedhæftet dette billede
Kommentér

Tom Smidth
#1 Kommentar postet d. 08-10-09 kl. 14:50. Emne: skivesvamp på frisk fældet eg i Hyrdehøj skov 8/10 09
Dette skulle selvfølgelig ha været et almindeligt indlæg med svar

Men det kan jeg ikke rette

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 08-10-09 kl. 18:23. Emne: skivesvamp på frisk fældet eg i Hyrdehøj skov 8/10 09
Der kan eventuelt være tale om Rødlilla Sejskive (Ascocoryne sarcoides), som ligner Stor Sejskive (Ascocoryne cylichnium) og gerne vokser på mere frisk træ. Men man skal nok have et kig på sporene for at være sikker.

Mvh.

Jørn

Kommentér

Tom Smidth
#3 Kommentar postet d. 09-10-09 kl. 20:02. Emne: skivesvamp på frisk fældet eg i Hyrdehøj skov 8/10 09
Tak skal du Jørn.

Hvor har du fundet omtale af sejskiverne?

Jeg mente også jeg kunne huske omtale af flere forskellige sejskiver, men jeg kunne ikke finde noget skriftligt.

Jeg har indberettet den som Sejskive - så må vi se

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 09-10-09 kl. 20:46. Emne: skivesvamp på frisk fældet eg i Hyrdehøj skov 8/10 09
Hej Tom

- se linket HER

Mvh.

Jørn

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator