Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Rask Thomsen
ID på svamp fra skoven (Læst 992 gange) Postet d. 11-10-09 kl. 00:22
hej

jeg var på en lille "første gang nogensinde" svampeindsamlingstur, og fandt denne, som jeg synes ligner hummer skørhat, men da de er ganske sjældne, tænker jeg at det nok ikke er det..

Hvad siger i?

ID på svamp fra skoven (hej

jeg var på en lille "første gang nogensinde" svampeindsamlingstur, og fandt denne, som jeg sy)
Martin Rask Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 428)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(89)
#1 Svar postet d. 11-10-09 kl. 00:29. Emne: ID på svamp fra skoven
Hej Martin

Så mangler der bare det vigtigste: Den skal lugte af Hummer/skaldyr/fisk for at være rigtig. Så hvis du har samlet den, så må du stikke næsen i den

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Martin Rask Thomsen
#2 Kommentar postet d. 11-10-09 kl. 00:42. Emne: ID på svamp fra skoven
hej

havde svampen mere eller mindre monteret i næsekanalen, men synes ikke rigtig der var noget der lugtede af hummer..

Nu skulle flere typer lugte af det ene eller det andet, men har endnu ikke fundet en svamp der lugtede af andet end..svamp....

nu er jeg jo også helt grøn i Svampeverdenen..

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(89)
#3 Svar postet d. 11-10-09 kl. 01:47. Emne: ID på svamp fra skoven
Hej Martin

Du skal bare klø på, men vide, at svampe er et svært område. Bare så du ikke mister modet

Denne svamp tilhører en gruppe, som hedder Skørhatte, fordi hatten let brækker i stykker. Der er en del røde af dem, og jeg er kun sikker på Hummerskørhat p.g.a. lugten.

Den er det ikke, når den bare lugtede af svamp.

Men der skal eksperthjælp til nu, så du må vente til der dukker mere hjælp op

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#4 Svar postet d. 11-10-09 kl. 16:57. Emne: ID på svamp fra skoven
Man skal også smage. Nogle er som at bide i et peberkorn, andre er milde. Skørhatte er ikke giftige, men selv giftige svampe kan man smage på, blot man spytter ud igen. Der er mange røde Skørhatte.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator