Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Breckling
Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte? (Læst 2651 gange) Postet d. 11-10-09 kl. 16:04
Er her nogen der har erfaring med tilberedning af skarptsmagende Mælkehatte. F.eks Dunet Mælkehat.

Hvilken saltning er bedst?

Hilsen Torben, Fanø.

Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte? (Er her nogen der har erfaring med tilberedning af skarptsmagende Mælkehatte. F.eks Dunet Mælkehat.
)
Torben Breckling har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 11-10-09 kl. 16:49. Emne: Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte?
Jeg foretrækker bestemt lagesaltning, fordi man kan dække det hele med lagen. Jeg har haft uheld med tørsaltning.

Efter udvanding af svampene ved brug, skærer jeg dem i passende stykker, som jeg vender i yoghurt tilsat masser af hvidløg og en skefuld paprika. Et persilledrys er fint. Det er blot et forslag.

Jeg har prøvet med både Skægget - og Dunet Mælkehat.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen

Svaraktivitet:

(11)
#2 Svar postet d. 11-10-09 kl. 22:13. Emne: Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte?
Hej Torben

Saltning har jeg ikke prøvet, men jeg har kogt Olivenbrun Mælkehat (Mandraber-Mælkehat)i saltvand - vandet bliver rødt - og derefter stegt svampene.

De kan da spises, men jeg synes slet ikke det er besværet værd.

mvh

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#3 Kommentar postet d. 11-10-09 kl. 22:21. Emne: Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte?
Tak for tip. Når du nu har vendt mælkehattene i yoghurt m.v. -steger du dem så herefter...for du spiser dem vel ikke uden tilberedning/

varmebehandling?

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#4 Kommentar postet d. 11-10-09 kl. 22:24. Emne: Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte?
Nå, men du har da overlevet eksperimentet. Det indgyder mig mod til også at prøve at spise dem -dog efter saltning.

Tak for svaret.

Besvar | Kommentér

Berndt Barkholz
#5 Kommentar postet d. 12-10-09 kl. 08:09. Emne: Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte?
Se også denne side - se linket HER

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 12-10-09 kl. 08:23. Emne: Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte?
Ja, der er masser af de skarpe, lyse mælkehatte i øjeblikket. Synd, hvis de skulle gå helt til spilde.

Men altså:

Jeg sidder tilbage med spørgsmålet: om det er umagen værd. - Er konsistensen som syltede champignons? Og smagen, hvad kan den sammenlignes med?

Jeg har hørt, at de skarpe, lyse mælkehatte efter behandling har udstrakt kulinarisk anvendelse i Rusland, Finland, Østeuropa? Kan nogen uddybe dette?

Kan man købe dem i Danmark i diverse delikatesseforretninger?

Hvor højt står de behandlede mælkehatte på en kokkehueskala fra 1-5?

Er der ikke også noget med, at man skal holde sig fra Olivenbrun Mælkehat (hvorfor ikke længere det gode danske navn Manddraber-Mælkehat?), fordi den skulle indeholde carcinogene stoffer?

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#7 Kommentar postet d. 12-10-09 kl. 08:47. Emne: Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte?
Tak Berndt.

Det var spændende læsning. Vedr. 4, metode: Er Yoghurt, tykmælk eller kærnemælk en mælkesyrekultur jeg kan bruge?

Vedr. ovntørring af svampe:

Jeg har skam god erfaring med ovnen, vel at mærke hvis jeg bruger tørluftsindstillingen på 30-40 grader, 7-8 timer. Jeg lægger svampene på bølgepap (ovenpå rist eller plade)

-Torben.

Besvar | Kommentér

Berndt Barkholz

Svaraktivitet:

(10)
#8 Svar postet d. 12-10-09 kl. 09:55. Emne: Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte?
Det er vist mere end 40 år siden at jeg har smagt disse mælkesyregærede svampe og det jeg husker er at de var lækre at spise, men selvfølgeligt kun ca. ligesom champignon på glas, der er jo forskel på henkogte og friske varer. Men Poul Evald, mht Manddraber-Mælkehat har jeg hørt de samme rygter og tror man gør bedre i at undgå disse svampe.

Om det er yogurt, tykmælk eller kærnemælk der er bedst som mælkesyre-bakteriekultur kan jeg ikke udtale mig om, i gamle dage var det en kop sur sødmælk man hældte over svampene, men... mon ikke det er ligemeget når bare det ER mælkesyrebakterier i sagerne ?!

Ja Torben, hvis du kontrollerer som du beskriver så lykkes det vel at tørre i ovnen, men risikoen består når man bare overlader sagen til sig selv.

Berndt

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#9 Svar postet d. 12-10-09 kl. 10:07. Emne: Tør- eller lagesaltning af Mælkehatte?
ad #3. Jeg fik jo ikke med, at svampene inden saltningen blancheres et par minutter. Og altså jeg steger dem IKKE efter udvanding.

ad #6. Konsistensen er måske lidt henad syltede champignons på grund af blancheringen, men den (konsistensen) har jeg heller ikke noget imod. Smagen er stadig peberagtig, men det stærke er gået af.

Saltning er meget anvendt i Østeuropa. Ved ikke om de sælges i danske forretninger.

Min lille youhurt-ret vil jeg give 4 på din skala, men smag og behag er som bekendt forskellig.

Manddraber-Mælkehat anses for carcinnogen.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator