Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Nyholm Christensen
Priklæbet Gøgurt (Læst 1506 gange) Postet d. 01-07-06 kl. 15:44
Hej Alle

Der er observeret priklæbet gøgeurt ved Gentofte Sø og Insulinmosen. Thomas Vikstrøm rapporterede om 26 skud 27. juni, som jeg fotograferede dd.

Hermed et billede, jeg starter med et nærbillede for at vis prikkerne, når der er svar kan jeg også sende et i "fuld figur".

Vi mangler underarten i registeret over orkideer. Jeg vil formode at den uagtet denne observation anses for moderat truet (EN) på den danske rødliste.

Med venlig hilsen

Peter Nyholm Christensen

Priklæbet Gøgurt (Hej Alle
Der er observeret priklæbet gøgeurt ved Gentofte Sø og Insulinmosen. Thomas Vikstrøm rappo)
Foto: Peter Nyholm Christensen
Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 postet d. 01-07-06 kl. 15:54. Emne: Priklæbet Gøgurt
!

Kommentér

Peter Nyholm Christensen
#2 postet d. 01-07-06 kl. 16:11. Emne: Priklæbet Gøgurt
Her kommer så et billede mere.

Glemte at skrive at det er på en ny ikke tidligere del-lokalitet ved søen, dette fund er gjort. Priklæbet gøgeurt skulle også være kendt andre steder ved søen. Bare for at få det helt på plads

mvh

Peter

Priklæbet Gøgurt (Her kommer så et billede mere.
Glemte at skrive at det er på en ny ikke tidligere del-lokalitet ved)
Foto: Peter Nyholm Christensen
Kommentér

Knud N. Flensted
#3 postet d. 02-07-06 kl. 00:17. Emne: Priklæbet Gøgurt
Den nye delbestand på mindst 26 blomstrende priklæbede gøgeurter blev fundet den 28. juni af Thomas Vikstrøm. Sammen dag fandt jeg yderligere 4 blomstrende samt mindst en vegetativ plante lidt derfra. De ser ud til at klare sig fint i området og kan sikkrt spredes yderligere.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 02-07-06 kl. 07:31. Emne: Priklæbet Gøgurt
Den har da vist også været fundet før i området?

Poul Evald

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 postet d. 02-07-06 kl. 07:31. Emne: Priklæbet Gøgurt
Den har da vist også været fundet før i området?

Poul Evald

Kommentér

Thomas Vikstrøm
#6 postet d. 04-07-06 kl. 23:58. Emne: Priklæbet Gøgurt
Ja, priklæbet gøgeurt har været kendt fra lokaliteten siden 1990 hvor den blev opdaget af Mogens Grønlund (jf. artikel i Flora og Fauna 108, 3 (2002): Priklæbet Gøgeurt (Dactylorhiza majalis subsp. praetermissa) i Østdanmark – forekomst og oprindelse). Det interessante ved den nye dellokalitet er at der er tale om en tidligere boldbane, etableret først i 70'erne ved påfyldning af flere meter fyldjord på hidtidige orkideenge. I 80'erne lykkedes det at overtale kommunen til at drive arealet mere naturvenligt med et enkelt årligt (maskinelt) slæt, og i 90'erne begyndte kødfarvet gøgeurt og skovgøgeurt så småt at indvandre til områdets rand. Nu er den gamle boldbane så imidlertid for alvor blevet indtaget af orkideer, mærkeligt nok som de eneste interessante plantearter (tilsyneladende).

Kommentér

Poul Evald Hansen
#7 postet d. 05-07-06 kl. 07:10. Emne: Priklæbet Gøgurt
Ja, men det er jo så nok der, hvor min barndoms maj-gøgeurter voksede : en relativ smal stribe eng med spredte startuer (Top- o.a.). Stedet blev netop opfyldt kort efter motorvejens etablering. Gad vide, hvad mykorrhizaen har lavet i mellemtiden

Nå, spøg tilside! Noget af forklaringen kan være opfyld med kalkholdig jord etc. Adskillige orkidéer kan optræde næsten pioneragtigt i opgivne grusgrave med kalkholdigt grus samt kalkgrave.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Erik Rald
#8 postet d. 05-07-06 kl. 10:02. Emne: Priklæbet Gøgurt
Ja, det er typiske ukrudtsplanter.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#9 postet d. 05-07-06 kl. 10:39. Emne: Priklæbet Gøgurt
Ja, især Skov-Hullæbe er noget billigt skidt, der gror i næsten enhver støjvoldsbeplantning. I Hedeland opfører Sump-Hullæberne sig også næsten som ukrudt (oven på gammel danien-kalk m.v.)

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator