Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Thomas
Svampe i svigermors græsplæne (Læst 4820 gange) Postet d. 13-10-09 kl. 17:45
Siger det her nogen noget? De er relativt store - hattene er vel 10-12 cm i diameter, men med ret kort stork - ganske svag syrlig-citronagtig lugt, ingen særlig smag, og ingen misfarvning når man brækkede en af dem i stykker. De nærmeste træer var flere meter væk - birketræer eller nåletræer. Jeg har billeder af underside og stok - lameller etc. hvis det er nødvendigt.

LKars Thomas

Svampe i svigermors græsplæne (Siger det her nogen noget? De er relativt store - hattene er vel 10-12 cm i diameter, men med ret ko)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (802 x 700)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 13-10-09 kl. 18:43. Emne: Svampe i svigermors græsplæne
Det er altid nødvendigt med mere, Lars.

Ole

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#2 Kommentar postet d. 13-10-09 kl. 19:31. Emne: Svampe i svigermors græsplæne
I svampefolk er altså også så krævende - det ender med, at I forventer man selv bestemmer svampene

Lars Thomas

Svampe i svigermors græsplæne (I svampefolk er altså også så krævende - det ender med, at I forventer man selv bestemmer svampene 8)
Klik på billedet for original størrelse (1028 x 700)
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#3 Svar postet d. 13-10-09 kl. 19:44. Emne: Svampe i svigermors græsplæne
Der burde piple saft frem, men det ligner nu en af de store lyse mælkehatte, evt. Dunet Mælkehat.

Var der birketræer i haven?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 13-10-09 kl. 19:44. Emne: Svampe i svigermors græsplæne
Eller Rosabladet Mælkehat, som gror under poppel og pil.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 13-10-09 kl. 21:40. Emne: Svampe i svigermors græsplæne
Dunet Mælkehat har skarp smag, så den er udelukket. Jeg kan ikke lige sige denne. Trærødder kan gro ufatteligt langt væk fra træerne, så nogle meter "er ikke noget at komme efter".

Ole

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#6 Kommentar postet d. 13-10-09 kl. 22:49. Emne: Svampe i svigermors græsplæne
Ja, jeg ved det ikke - der var birketræer i nærheden, 2-3 meter væk, og en stribe grantræer 3-4 meter væk. Jeg har også dette billede, men jeg mindes ikke skyggen af mælkesaft. Jeg har haft mælkehatte i hænderne før, og det synes jeg ikke plejer at være til at tage fejl af med saften.

Lars Thomas

Svampe i svigermors græsplæne (Ja, jeg ved det ikke - der var birketræer i nærheden, 2-3 meter væk, og en stribe grantræer 3-4 mete)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 805)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#7 Svar postet d. 15-10-09 kl. 12:48. Emne: Svampe i svigermors græsplæne
Jeg mener at se masser af hvid mælkesaft. Men det er da bemærkelsesværdigt, at du bedømmer smagen som mild, når det er Dunet Mælkehat!

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#8 Kommentar postet d. 17-10-09 kl. 00:40. Emne: Svampe i svigermors græsplæne
Er det de svage hvide pletter på lamellerne der skulle være mælkesaft? Det synes jeg godt nok ikke er meget, men jeg er på den anden side ret uvidende omkring svampe. Men smagen er jeg ikke spor i tvivl om - den smagte i bedste fald ganske svagt af "svamp", altså sådan noget mildt champignon-agtigt.

Lars Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 17-10-09 kl. 10:04. Emne: Svampe i svigermors græsplæne
Jeg tror ikke uden videre på Dunet, eller Poppel-Mælkehat (den sidste kender jeg dog kun fra bøgerne), men vil holde fast i Poul Evalds spørgsmål om der var poppel i nærheden, idet det måske kunne være den sjældnere Bæltet Mælkehat (Lactarius evosmus), der også er knyttet til poppel. Hvis materialet stadig er i rimelig stand kunne du tørre et halvt eks. til mig, da jeg tror der er chance for at mikroskopi vil afgøre sagen.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator