Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lone Krabsmark
TragtKantareller ?? (Læst 6620 gange) Postet d. 13-10-09 kl. 17:48
Hej jeg har fundet disse svampe i en lysning i en granskov, der var også enkelte andre træer.

Jeg er helt ny svampesamler og har brug for at vide om jeg har fundet tragtkantareller eller noget andet.

Indtil nu har vi kun turdet samle rørhatte og igår var vi så ude og samle pigsvampe ( 4 kilo godt og vel )Der fandt vi disse som jeg ikke er helt sikre på hvad er.

Håber nogen kan hjælpe

pft. Lone

TragtKantareller ?? (Hej jeg har fundet disse svampe i en lysning i en granskov, der var også enkelte andre træer.

Jeg)
Lone Krabsmark har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Holm
#1 Svar postet d. 13-10-09 kl. 18:09. Emne: TragtKantareller ??
Nr. 2 slags fra venstre, den mest orange, tør jeg godt stå inde for, er en tragtkantarel. De andre vil jeg gerne have i hånden for at kunne vurdere.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Berit Fredriksen
#2 Svar postet d. 13-10-09 kl. 18:09. Emne: TragtKantareller ??
Jeg kan ikke svare sikkert, men de minder meget om de tragtkantareller jeg har plukket også i kanten af granskove. Det kan virke på billedet, som om den længst til højre og til venstre har nærmest hvid/lysgrå stok, og det har jeg ikke stødt på. Men min viden rækker ikke til at afvise det.

mvh Berit

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lone Krabsmark
#3 Kommentar postet d. 13-10-09 kl. 18:18. Emne: TragtKantareller ??
der er to slags på billedet de yderste i begge sidder er et eksemplar der er skåret over og de mørke var helt klart hule indeni, de gule var jeg mere i tvivl, var lige ude at kigge på dem igen, men nu er de næsten helt indtørret, så svært at se

Besvar | Kommentér

Henrik Knudsen
#4 Svar postet d. 14-10-09 kl. 08:57. Emne: TragtKantareller ??
Jo, de fire eksemplarer i midten er bestemt tragtkantareller. Forskellen i farvenuancer tilskriver jeg forskellig alder, idet de normalt er lysebrune og har gul-brun stok som unge og derefter bliver mere grå med alderen. De to overskårne eksemplarer tør jeg ikke udtale mig om. De ligner ikke umiddelbart tragtkantareller, da stokken ser ud til at være massiv og hvidlig, men det kan godt være lyset, der snyder lidt.

mvh Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lone Krabsmark
#5 Kommentar postet d. 14-10-09 kl. 11:28. Emne: TragtKantareller ??
de der er skåret over er helt sikker magen til de andre

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#6 Svar postet d. 15-10-09 kl. 14:05. Emne: TragtKantareller ??
Hej Lone

Du kan altid genkende kantareller på at de IKKE har lameller, men derimod lister som er afrundede og nedløbende på stokken.

Det er tragtkantareller du har fundet. Fint fund, her på midtsjælland har jeg ikke kunne finde dem endnu, men her har også været en meget tør eftersommer

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bente Simonsen
#7 Svar postet d. 18-09-11 kl. 16:48. Emne: TragtKantareller ??
Dagens høst. Tragtkantareller og lidt Pleurocybélla pórrigens (Öronmussling), hvad hedder den på dansk?

TragtKantareller ?? (Dagens høst. Tragtkantareller og lidt Pleurocybélla pórrigens (Öronmussling), hvad hedder den på dan)
Bente Simonsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 482)
Besvar | Kommentér

Frede Mørch
#8 Kommentar postet d. 18-09-11 kl. 17:14. Emne: TragtKantareller ??
Den hedder vist Kridthat på dansk - se linket HER, men om det er den der ses på dit foto kan jeg ikke afgøre.

Mvh Frede

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator