Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lisa Ammitzbøll
hvilke svampe 2 fotos (Læst 666 gange) Postet d. 14-10-09 kl. 18:17
I det område jeg bor i, vrimler det med tuer af gule svampe på de grønne arealer.Det er et sumpet område i regntid med meget mos i græsset.

Jeg har svært ved at bestemme de forskellige svampe og har her to knipper, som jeg vil forsøge at få et svar på.

Den ene sværter sort fra lamellerne og har bitter smag. Lugten har jeg altid svært ved at bestemme også her.Ikke fedtet hat.

Den anden er mere gylden i farven og hatten bliver vifteformet ell. flad, har ikke nogen grim smag. Tør hat.

Er det mon muligt at få navne på dem. Begge vokser under røn på de grønne arealer omkring boliger.

venlig hilsen Lisa

hvilke svampe 2 fotos (I det område jeg bor i, vrimler det med tuer af gule svampe på de grønne arealer.Det er et sumpet om)
Foto: Lisa Ammitzbøll
Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#1 Kommentar postet d. 14-10-09 kl. 18:19. Emne: hvilke svampe 2 fotos
anden foto

hvilke svampe 2 fotos (anden foto)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(89)
#2 Svar postet d. 14-10-09 kl. 19:39. Emne: hvilke svampe 2 fotos
Hej Lisa

Jeg tror, at begge svampe er samme art bare i forskellige stadier. Det med sortsværtningen er et kendetegn, og den nederste viser også tegn på begyndende sortsværtning

Knippe-svovlhat

- se linket HER

Du skal dog have den bekræftet først

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 14-10-09 kl. 19:43. Emne: hvilke svampe 2 fotos
Hm... jeg er kommet i tvivl ved at kigge nærmere på billederne. Det som ikke helt passer er de meget forskelligtformede hatte. Måske er det alligevel noget andet

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#4 Svar postet d. 14-10-09 kl. 19:49. Emne: hvilke svampe 2 fotos

Den første er Knippe-svovlhat, den næste Gran-svovlhat(som er en god spisesvamp)

Mvh Jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#5 Svar postet d. 15-10-09 kl. 14:17. Emne: hvilke svampe 2 fotos
Enig med Jette

Læg mærke til at gran-svovlhat ikke har det svovlgule skær på lamellerne, men bliver grålige med alderen (som os andre). Smagen er en anden god ting at skelne disse to på. Knippe svovlhat smager ubehageligt

Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#6 Kommentar postet d. 15-10-09 kl. 16:52. Emne: hvilke svampe 2 fotos
Vil så lige spørge om denne svamp er Teglrød svovlhat. Jeg ved ikke hvilken stub den vokser på, men det er løvtræer omkring. Lidt bitter , men ikke noget i nærheden af knippe-svovlhat. Lameller lys-gule og stok lidt sej.er først kommet frem indenfor de sidste par dage.

venlig hilsen Lisa

hvilke svampe 2 fotos (Vil så lige spørge om denne svamp er Teglrød svovlhat. Jeg ved ikke hvilken stub den vokser på, men )
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator