Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ditte Nan Hansen
Huesvamp - to billeder (Læst 802 gange) Postet d. 16-10-09 kl. 11:42
Optimistisk forespørgsel

Kan denne bestemmes ud fra fotos?

Mit bud er Stinkende huesvamp (Mycena stipata.)

Hemmed Plantage, Norddjurs den 4/10-09. På stub af Rødgran.

Lugtede ikke til den - så lugt ukendt.

Mvh Ditte

Huesvamp - to billeder (Optimistisk forespørgsel ;-)

Kan denne bestemmes ud fra fotos? 
Mit bud er Stinkende huesvamp (M)
Ditte Nan Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 620)
Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#1 Kommentar postet d. 16-10-09 kl. 11:43. Emne: Huesvamp - to billeder
Billede 2

Huesvamp - to billeder (Billede 2)
Ditte Nan Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 677)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 16-10-09 kl. 11:48. Emne: Huesvamp - to billeder
Det er også mit bud.

En lignende art findes kun om foråret.

Huesvampe bør man altid lugte til!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#3 Kommentar postet d. 16-10-09 kl. 11:56. Emne: Huesvamp - to billeder

Ja, Mycena silvae-nigrae skulle kun forekomme i forårsmånederne.

Skal nok huske at lugte en anden gang

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 16-10-09 kl. 11:58. Emne: Huesvamp - to billeder
Den ligner rigtig meget Ditte, men selv om jeg kender den godt vil jeg ikke kunne forsvare overfor mig selv eller mine kollegaer på F&N og Svampeatlas at acceptere den uden lugtangivelse, når det som her er relevant

En anden ting som er god at få med er hvorvidt hat og stok er klæbrige eller ej, dvs. om den klæber mod tungen (= "kysseprøven"), eller en fugtet finger. Den første test har i andre sammenhænge den fordel at du også kan fornemme smagen (huesvampe er ikke så interessante i den sammenhæng).

Lidt mere generelt, så forstår jeg år ikke den udbredte uvilje (som jeg fornemmer det) imod at lugte, røre ved og plukke svampe (bortset fra de allersjældneste). Jeg kender dig ikke, og ved selvfølgelig ikke om du deler denne uvilje, men nu fik jeg da lejlighed til at udtrykke min uforgribelige mening herom

Det er ikke ment som en provokation, men hvis det kan rejse en debat om vore holdninger, ville det da være lærerigt.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#5 Kommentar postet d. 16-10-09 kl. 12:09. Emne: Huesvamp - to billeder
Hej Torbjørn.

Tak for tilbagemeldingen. De manglende detaljer skyldes bestemt ikke uvilje - men sløseri, regnvejr og forkølelse den 4/10. Beklager.

Mvh Ditte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 16-10-09 kl. 12:42. Emne: Huesvamp - to billeder
Undskyld Ditte, jeg skød over målet og tog dig som gidsel for en evt. debat om berøringsangst overfor svampe.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#7 Kommentar postet d. 16-10-09 kl. 21:32. Emne: Huesvamp - to billeder

Det er helt i orden Torbjørn. Der er mange der tror, at man ikke må røre ved eller "smage" på ukendte svampe.

Vh Ditte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 17-10-09 kl. 20:46. Emne: Huesvamp - to billeder
Hej Ditte

Tak for din mail, jeg er ikke et øjeblik i tvivl mere om at det er Stinkende Huesvamp (Mycena stipata), den passer fint makroskopisk, incl. den let klæbrige hat som ses af dit foto og som du beskrev, endvidere er den karakteriseret ved at beholde den smalle klokkeform meget længe.

Jeg har fundet den flere steder her i Silkeborg-skovene, og besluttede sidste år at det ikke længere var nødvendigt at mikroskopere den, uden at der var nogen i det daværende forum Svampefund brokkede sig

Mycena silvae-nigrae har jeg derimod kun truffet en gang, hatten på denne er tør og bliver efterhånden mere udbredt, og så er det jo en forårssvamp.

Hvad har du brugt af bestemmelseslitteratur?

Uden mikroskopi må jeg selvfølgelig anbefale Danske Storsvampe; selvom den på flere områder er stærkt forældet; "Danmarks Svampe", samt ikke mindst mycokey. Hvis du går ind på hjemmesiden - se linket HER, så er der her adgang til mange lettere bestemmelsesnøgler (dog endnu ikke til huesvampene).

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#9 Kommentar postet d. 17-10-09 kl. 21:20. Emne: Huesvamp - to billeder
Hej Torbjørn.

Det var godt, at den kunne bestemmes uden mikroskopiering. Jeg bruger "Danske storsvampe" af Petersen og Vesterholt (1990) men "Danske svampe" står højt på ønskelisten.

Tak for linket.

Som jeg skrev i mail til dig, var jeg ude og genfinde resterne i dag, samt tre nogenlunde friske eksemplarer, som frosten ikke havde taget livet af - og lugten er umiskendelig salpetersyre.

Hathuden virkede let fedtet, men den karakter kan være lidt svær at fastslå, synes jeg.

Det ser ikke ud til at Stinkende Huesvamp er oprettet? Skal jeg starte en tråd under artsoprettelse?

Venlig hilsen

Ditte

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator