Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bjørli Lehrmann
Lilla mælkehat (Læst 673 gange) Postet d. 18-10-09 kl. 13:47
Denne nydelige lille mælkehat får jeg til at være en Lilla mælkehat (Lactarius lilacinus). Kan det bekræftes? Den står i øjeblikket under el og pil i Børstingerød Mose i Allerød.

Hilsen Bjørli

Lilla mælkehat (Denne nydelige lille mælkehat får jeg til at være en Lilla mælkehat (Lactarius lilacinus). Kan det b)
Bjørli Lehrmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 18-10-09 kl. 18:30. Emne: Lilla mælkehat
Ja det må det være Bjørli, jeg tøver lidt da jeg ikke har bøgerne i nærheden.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 18-10-09 kl. 18:38. Emne: Lilla mælkehat
Jeg tøver også en kende. En blandet kollektion?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bjørli Lehrmann
#3 Kommentar postet d. 18-10-09 kl. 18:59. Emne: Lilla mælkehat
De står allesammen på en lille knold i den flydende del af elle-pilesumpen. Jeg er ret sikker på, at alle svampene er af samme art.

De smager ikke særlig skarpt.

Jeg kan til hver en tid hente én, hvis der er noget særligt, jeg skal lægge mærke til.

Hilsen Bjørli

Besvar | Kommentér

Bjørli Lehrmann
#4 Kommentar postet d. 18-10-09 kl. 19:01. Emne: Lilla mælkehat
Hov, jeg er kommet til at acceptere svaret lidt hurtigt. Men jeg vil altså gerne være sikker

Hilsen Bjørli

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#5 Svar postet d. 18-10-09 kl. 19:09. Emne: Lilla mælkehat
Jeg forestiller mig, at de, der står med hatten opad, er Violetgrå Mælkehat, mens den, der ligger med stokken opad, er Sump-Mælkehat. Prøv at vende dem allesammen om!

Besvar | Kommentér

Bjørli Lehrmann
#6 Kommentar postet d. 25-10-09 kl. 09:13. Emne: Lilla mælkehat
Øv øv. Frosten har taget dem. De er allesammen indskrumpne, bløde og glasagtige.

Men det er afgjort ikke en sump-mælkehat, jeg har vendt på hovedet. Det var den jeg tog ind til bestemmelse og fik til Lilla Mælkehat.

Sump-mælkehatten kender jeg. Den står stadig herude rundt omkring og ser meget rød-brun ud.

Men pyt. De kommer sikkert igen til næste år.

Hilsen Bjørli

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 25-10-09 kl. 09:22. Emne: Lilla mælkehat
Hej Bjørli

Jeg havde hverken Sump, eller Violetgrå Mælkehat i tankerne; men derimod dit forslag, samt L. glyciosmus og L. spinosulus, udfra at der kun er pil og el som kommer i betragtning som mykorrhizaværter, så er jeg faktisk enig i dit forslag, frost eller ej

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator