Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ditte Nan Hansen
Tricholoma equestre eller flavovirens (Læst 850 gange) Postet d. 18-10-09 kl. 18:09

Under fyr. Sandet næringsfattig bund. Smag vedvarende mild. Hat klæbrig.

Hemmed Plantage, Norddjurs i dag.

Komplikation: Der vokser lidt Bævreasp i nærheden, så hvis der skelnes mellem equestre og flavovirens kan det være den sidste jfr. "Danske storsvampe" - og svampen skal i så fald testes med ammoniumhydroxid?

Har i øvrigt tidligere år spist samme svamp fra samme sted med velbehag.

Vh Ditte

Tricholoma equestre eller flavovirens (
Under fyr. Sandet næringsfattig bund. Smag vedvarende mild. Hat klæbrig.
Hemmed Plantage, Norddju)
Ditte Nan Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 546)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 18-10-09 kl. 18:28. Emne: Tricholoma equestre eller flavovirens
Hej Ditte

Jeg kan ikke huske forskellene, og kan ikke gøre noget før vi kommer hjem igen på fredag; men jeg er dog enig i at det er en af de to. Hvis det er den første er det lidt underligt at se den uden sand eller vegetation på hatten.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#2 Kommentar postet d. 18-10-09 kl. 18:35. Emne: Tricholoma equestre eller flavovirens
Hej Torbjørn.

Jeg har fjernet vegetationen på hatten for at få et godt billede

Voksestedet er ikke sandet i overfladen længere pga. tilgroning, så der er ikke "knas mellem tænderne" som vanligt med Ægte Ridderhat. Sandet kan anes på det nederste af stokken.

Vh Ditte

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#3 Kommentar postet d. 18-10-09 kl. 19:21. Emne: Tricholoma equestre eller flavovirens
Det skifter en del med de dér ægte ridderhatte. Det næstnyeste er, at den under bævreasp blot er en varietet af Ægte Ridderhat, Tricholoma equestre var. populinum. Det nyeste (hvis ikke der er sket noget endnu nyere for allernyligst) er, at der findes tre arter i de nordiske lande, de to under fyr med sporer over 6 my lange, den tredje under bævreasp med sporer under 6 my lange, Tricholoma frondosae. Mig, jeg kender kun den ægte Ægte Ridderhat, som kan se meget forskellig ud, også som på billedet, og meget hyppigt vokser på hård bund uden sand.

Besvar | Kommentér

Ditte Nan Hansen
#4 Kommentar postet d. 18-10-09 kl. 20:16. Emne: Tricholoma equestre eller flavovirens

Hej Erik.

Mange tak for udredningen. De taksonomiske fornyelser - eller vanskeligheder, som du omtaler, fik jeg en anelse om ved en hurtig søgning på nettet.

Jeg har altid regnet den her for Ægte Ridderhat. I et andet plantageområde i nærheden (ligeledes på gammelt fygesand) kunne jeg for år tilbage finde dem, hvor der med garanti kun var fyr (østrigsk og skov-) og sand.

Bævreaspene, som jeg først bemærkede i dag, er små - højest 1/2 meter høje, så de har næppe været der længe, men jeg kan ikke udelukke, at der hele tiden har været lidt Bævreasp.

Vh Ditte

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator