Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Svend Ove Jensen
Fotoafstande. (Læst 5577 gange) Postet d. 21-10-09 kl. 21:31
Tråden om Canon EOS 1D Mark IV, har været vidt omkring,og derfor starter jeg denne tråd,og opfordrer fuglefotografer til at komme med deres erfaringer omkring gode afstande for fuglefotos.

Feks om hvilke billeder man kan forvente med forskelligt udstyr på forskellige afstande.

Sv.O.

Besvar | Kommentér

Jesper H. Andersen
#1 Kommentar postet d. 22-10-09 kl. 20:57. Emne: Fotoafstande.
Svend Ove, jeg mener du har en interessanttråd her!

Diskussionen startede med Kim''s

tråd her:

- se linket HER

hvor der - for mig - kom den overraskende melding at "Jeg mener ikke det er muligt at tage ordentlige skarpe billeder med 400mm på en afstand af 100m.! Heller ikke med en 1000mm!" (trådholderens melding!)

Jamen!!! og jeg der har købt 70-300 og kosbart 2 x converter...

(og forsøger at få konen væk fra udskiftning af 18 år gl. gulvtæppe til fordel for Sigma 50-500....)

Som total grøn dSLR ejer var det interessant at høre hvilke afstande FLOTTE foto kan tages (jeg har DOKUMENTATIONS-foto fra 3-400meters afstand som viser art, men så er det også sagt)

mvh Jesper

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#2 Svar postet d. 22-10-09 kl. 21:24. Emne: Fotoafstande.
Først, Jesper: Det er altså en uskik at sætte udtalelser i anførselstegn md mindre det er ordrette citater. Og den udtalelse fra mig er din lidt firkantede sammenfatning af noget, jeg har skrevet andetsteds. Så væk med citationstegnene, for det er jo ikke et citat

Selvfølgelig kan man tage dokumentationsfotos af en fugl på 100 meters afstand eller mere. Hvis kravet bare er, at man så nogenlunde kan se, hvilken fugl det er....

Men det er ikke derfor, jeg fotograferer. Jeg vil gerne have nogle skarpe fotos med gode farver. Det udelukker voldsomme udsnit af fotos taget på lang afstand. Jeg fotograferer ikke udelukkende for at fastholde en oplevelse, men også fordi fotografiet som "æstetisk medie" interesserer mig.

Og dermed skal fuglen altså fylde så meget som muligt i billedet fra starten - med hensyntagen til kompositionen selvfølgelig. Derfor tror jeg ikke, at jeg altså ikke har taget "brugbare" fotos på 100 meters afstand.

Men hvad skal afstanden så være. Tilgiv mig mit måske dårlige øjemål, men altså ... For småfugle som gulspurve eller lignende, så er en afstand på 10-15 meter fint. For store fugle som hejrer eller ørne kan man måske trække den til 40-50 meter maks, hvis man arbejder med lang brændvidde (>=1000 mm).

Så er der jo også de rent fysiske problemer at tage hensyn til, når man arbejder på lange afstand: Rystelser m.m. som allerede beskrevet andetsteds.

Men det er ikke nemt at opsætte "officielle" regler. Hvor "færdigt" skal billedet være fra starten, hvad angår beskæringen? Hvor meget skal fuglen fylde i billedet, l/4, 1/8, l/12? Hvor meget beskæring kan man leve med før det går ud over billedkvaliteten? etc etc

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper H. Andersen
#3 Kommentar postet d. 22-10-09 kl. 21:36. Emne: Fotoafstande.
Kim, læs #14! - det er Sven Ove''s udtalelse!

og det andet du taler om er fra den anden tråd...

(hvor jeg også gør opmærksom på at det IKKE er dine ord!)

og så til sagen:

Ja, jeg ønsker (heller?) ikke at tage dokumentations-foto!

Jeg vil gerne have et WAUW-foto!

Med super detaljer, skarphed osv.

Men elsker også et billede med charme eller overraskelser, eller med en skæg historie/vinkel.

Nøj, hvor er jeg ked af din udmelding om at du ikke har brugbare billeder taget længere væk end 100 meter....

(den her hobby bli''r dyr!)

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen
#4 Kommentar postet d. 22-10-09 kl. 21:40. Emne: Fotoafstande.
Nu er det jo også et spørgsmål om fuglens størrelse. Hvis det drejer sig om at den prikkede kant (har glemt hvad den hedder)i øjet på en gærdesmutte,er det vel næsten nede i en afstand på en m. pr 100mmbrændvidde,for at få et super nærbillede! Dvs 4m max 6m,med en 400mm tele. Det er klart at hvis fuglen er stor øges den optimale afstand også.

Der kommer kvaliteten af optikken også ind. I tråden du henviser til,har Kim i #16 en udmærket redegørelse. Jeg fotograferer ofte gennem et 1000mm teleskop,som selvfølgelig ikke kan måle sig med tilsvarende tele,men jeg synes det skal være enten en meget speciel fugl,eller en stor fugl,for at få fornuftige dokumentations-foto på 300-400meters afstand. Jeg vil prøve at komme med den påstand,at der INGEN knivskarpe fotos af fugle,findes i galleriet hvis de har været ude på 100m.Måske kan jeg gå betydelig længere ned

Mvh Sv.O.

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen
#5 Kommentar postet d. 22-10-09 kl. 21:45. Emne: Fotoafstande.
Der var jeg vist noget langsom,så Kim kom før min henvisning til ham

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#6 Svar postet d. 22-10-09 kl. 21:58. Emne: Fotoafstande.
#3 Beklager hvis jeg har rodet rundt i udtalelserne. Der er noget at holde styr på

#5 Jeg er bare for hurtig!

Behøver det at være frygteligt dyrt at fotografere fugle? Der er ingen vej udenom, at kvalitetsudstyr koster. Men man behøver jo ikke udstyre sig med 800 mm objektiv og teleconvertere for at prøve at fotografere fuglene på lange afstande.

Man kunne også forsøge sig med et skjul og i stedet komme tæt på fuglene. Jeg har selv siddet i skjul og fotograferet isfugl på 7-8 meters afstand. Så det er jo også en mulighed.

Men det er godt nok ikke altid lige spændende at sidde og vente i et skjul. Så det er ikke noget for alle!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#7 Kommentar postet d. 22-10-09 kl. 23:11. Emne: Fotoafstande.
Småfugle, mejser, spurve o.s.v. der skal man for at få et rimeligt billede, der ikke skal beskæres temmelig meget, ind på en afstand af ca 3 meter med et 300mm objektiv.

Afstande derover, afhænger af objektivets kvalitet, altså hvor skarpt det tegner så man kan tage udsnit af et billede og forstørre op.

Billedet af grønirisken her er den rå, ubeskårede billedfil, taget med 560mm og 4 meter væk fra fuglem.

mvh Eva

Fotoafstande. (Småfugle, mejser, spurve o.s.v. der skal man for at få et rimeligt billede, der ikke skal beskæres t)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 525)
Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen
#8 Kommentar postet d. 23-10-09 kl. 00:09. Emne: Fotoafstande.
Ja,Kim og Evas afstandsbeskrivelser svarer godt til hvad jeg oplever. Til sammenligning vedhæfter jeg et ubeskåret billede af en Hedehøg,taget på en afstand af ca 100m med 1000mm brændvidde. Så kan man selv fundere over hvor stor den ville se ud med feks. 300mm.

Det er slet ikke så let tilgængeligt,men havde det været det,var det jo heller ikke så spændende

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen
#9 Kommentar postet d. 23-10-09 kl. 00:11. Emne: Fotoafstande.
Nå,det er da vist sent,jeg glemte billedet

Fotoafstande. (Nå,det er da vist sent,jeg glemte billedet :-))
Svend Ove Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator