Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren Rosenberg
Objektiv til Afrika tur (Læst 4239 gange) Postet d. 30-10-09 kl. 17:31
Hej Forum

Jeg skal til Kenya på safaritur og vil gerne vide hvad der er bedst at medbringe af objektiver til mit Canon 400D. Altså jeg har min 400 mm tele med fast brændevidde, men efter jeg har snakket med folk som har været på safaritur og de fortæller at man kommer meget tæt på dyrene, så er jeg måske nødvendigt at invistere i ny linse. Jeg kunne forstille mig at en vidvinkel linse vil være perfekt til savannen og løverne, hvor imod min tele kan jeg bruge ved søerne og loungernes småfugle..

Hvad er Jeres erfaring og prisklassen for et evt. objektiv må helst kunne gøres for maks 3000,- kr.

Venlig hilsen Søren

Besvar | Kommentér

Thomas Simonsen

Svaraktivitet:

(11)
#1 Svar postet d. 30-10-09 kl. 17:49. Emne: Objektiv til Afrika tur
Hej Søren,

Du skal meget tæt på løver for at et vidvinkel vil være den bedste løsning

Når det er sagt, så kan du sagtens komme i situationer hvor den faste 400mm er alt for lang. Hvis du besøger et vandhul eller en flod med et skjul kan jeg næsten garentere at det vil være tilfældet. Jeg var i Sydafrika sidste sommer, og jeg har aldrig haft så meget glæde af zoom-funktionen på min 100-400L IS.

Du kan se de bedste af mine billeder her: - se linket HER

Nogle enkelte er med min Tamron 17-50/2.8 eller Canon 100/2.8 macro, men langt de fleste er med 1-4. Nu vil det koste dig lang mere end budgettet at købe en 100-400, men da du allerede har en 400mm er der vel heller ikke grund til at købe en zoom der går helt op til 400mm. Måske kunne du finde en brugt EF 70-300 IS. Den skulle efter sigende have en ret god kvalitet. Det bedste ville nok være også at købe et ekstra kamera så du slipper for at skulle skifte objektive tit (der er meget, meget støv i Afrika!!). Men selv et brugt 400D vil nok sprænge dit budget godt og grundingt.

Andre gange vil 400mm være for lidt..

Go'' tur!

Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Hetland
#2 Kommentar postet d. 30-10-09 kl. 18:15. Emne: Objektiv til Afrika tur
Jeg er meget enig med Thomas.

Din faste 400 mm vil være for lang i ca. halvdelen af tilfældene.

Jeg var i Tanzania sidste år, og jeg fik stor glæde af min nyanskaffede EF 70-200 mm. Min vidvinkel brugte jeg kun i bilen, når jeg ville have både min kone og chauføren med på samme billede.

Jeg kan varmt anbefale, at du har to kameraer med. Det gør det meget lettere, og så er du sikker på, at få billeder med hjem. Det er jo dyrt at lave turen om. Måske kan du låne et ekstra kamera.

Du kan se billeder og rapport fra min tur her: - se linket HER

mvh Ole

Besvar | Kommentér

Ole Hetland
#3 Kommentar postet d. 30-10-09 kl. 18:33. Emne: Objektiv til Afrika tur
Hej igen Søren.

Jeg glemte noget vigtig.

Sørg for godt med hukommelseskort og ekstra batterier. Det er ikke alle steder du kan få opladet batterier, og selv om der er strøm, så får du brug for et stort klodset adapter. Deres stikkontakter er lidt besynderlige dernede.

Jeg måtte have vores chauffør med i byen, for at få et adapter der passede.

mvh Ole

Besvar | Kommentér

Søren Rosenberg
#4 Kommentar postet d. 30-10-09 kl. 18:44. Emne: Objektiv til Afrika tur
Hej Ole og Thomas

Mange tak for svarene og de gode råd.

Jeg må ud efter den 70-300 mm. Faktisk er nyprisen "kun" 3800,- kr.

Jeg låner konens lille kompakt canon ixus kamera, til de pludselige opståede begivenheder.

Må nok også lige ha ekstra batterier og kort klar.

I øvrigt flotte og inspirerende hjemmesider fra Afrika.

Hilsen Søren

Besvar | Kommentér

Jesper H. Andersen
#5 Kommentar postet d. 30-10-09 kl. 19:04. Emne: Objektiv til Afrika tur
Hej Søren, få nu skiftet det-der-Canon ud med noget som kan fotografere hvis du skal så langt væk.....

(glem ikke kikkerten!)

Jesper, som gerne vil være rådgiver på turen!

Besvar | Kommentér

Søren Rosenberg
#6 Kommentar postet d. 30-10-09 kl. 19:14. Emne: Objektiv til Afrika tur
Ja det er godt med dig Jesper.-)

Bare vent til du ser de fine billeder fra Afrika. Kikkerten er pakket.

Hilsen Søren

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#7 Kommentar postet d. 31-10-09 kl. 15:12. Emne: Objektiv til Afrika tur
Hej Ole.

Hvad vil du anbefale at man tager med af hukommelseskort?

nu er mit budget ikke til at købe et nyt kamera lige nu, men kan man ikke tage en stor kalr plastikpose med og skifte objtiverne der i?

Besvar | Kommentér

Ole Hetland
#8 Svar postet d. 31-10-09 kl. 17:35. Emne: Objektiv til Afrika tur
Hej Torben.

Min anbefaling vedr. hukommelskort er, at man kan næsten ikke få for meget med til Afrika.

Selv havde jeg 4 stk. på 4 GB, plus fire mindre på henholdsvis 2, 1 og ½ GB.

Dertil skal lægges fire mindre kort til mit lommekamera, som jeg brugte til billeder af landskaber og selskabelighed.

Efter selve safarien - hvor jeg fotograferede i RAW-format - måtte jeg gå over til JPG, for at spare på pladsen.

Når det gik vildt til tog jeg 2-300 billeder om dagen, og hvis jeg havde haft ubegrænset plads, kunne jeg sagtens have taget flere.

Hvis jeg fik råd til endnu en tur til Afrika, så ville jeg tage min mini-bærbare med, så jeg kunne overføre billeder til den.

Med hensyn til støv, så oplevede jeg kun noget af betydning, når vi kørte bag en anden firehjulstrækker på de støvede grusveje. Ellers var støv ikke et problem, men tag for en sikkerheds skyld en lille øresprøjte med. Apoteket har en lille sød type, som er meget velegnet til formålet, og som kan være i fototasken.

Ideen med plastposen tror jeg ikke rigtig på. Når der skal skiftes, så haster det som regel, og jeg tror det bliver for bøvlet med en pose. Iøvrigt kan der også komme støv i posen, og så er man jo ligevidt.

mvh Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Simonsen

Svaraktivitet:

(11)
#9 Svar postet d. 31-10-09 kl. 22:06. Emne: Objektiv til Afrika tur
Hej Søren,

Kom lige i tanke om Canon EF 55-250 IS. Den er markant billigere end EF 70-300 IS og får glimrende anmeldelser - specielt til prisen.

Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator