Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Riis Ebbesen
Soundslides og lydoptagelser (Læst 1924 gange) Postet d. 02-11-09 kl. 22:50
Hej allesammen

Jeg har det sidste års tid rodet en del med at lave videofilm og soundslides se eksempel - - se linket HER - og i den forbindelse er der naturligvis behov for nogle gode lydoptagelser.

Jeg har erfaret, at det ofte er meget vanskeligt at få optaget noget god lyd, uden at der kommer uønsket og generende støj med i optagelsen, problemet er at jeg er nødt til at skue min digitale soundrecorder op på max følsomhed, og det gør, at fly, biler og motorsave som er mange kilometer væk, kommer med i optagelserne.

Jeg har søgt på nettet og har fundet en løsning med en parabol, som gør, at man kan lave retningsbestemte optagelser, se link - - se linket HER - men denne løsning er meget dyr og klodset, og jeg er usikker på, om den gør det muligt at vælge selektivt, hvad man vil optage,

Derfor vil jeg høre om der er nogen her på fugleognatur.dk, som har erfaringer med lydoptagelser, og nogle gode ideer og forslag til billige low-tech metoder, hvormed man kan opnå bedre lydoptagelser af vilde fugle og dyr i naturen.

PS: Jeg er godt klar over, at denne gruppe handler om "Fotografering og digiscoping", men jeg håber at det er ok at snakke om lydoptagelser, når lyden skal kobles sammen med billeder.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Besvar | Kommentér

Søren Langkilde Madsen
#1 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 09:07. Emne: Soundslides og lydoptagelser
Hej Niels

Jeg synes at det er en rigtig flot lyd/billed serie fra Dyrehaven.

Jeg tror at en parabol i en eller anden form er den eneste løsning for at opnår en retningsbestemt optagelse. Jeg ved ikke om man selv kan rigge en eller anden for for parabol til. Jeg godt at man måske ikke opnår den korrekte koncentration af lyden, men det vil måske være nemt/billigt at lave nogle eksperimenter selv. En lille plastic spand er nok for dyb i tragten, men måske kan man finde noget andet?

Spørgsmål:

Har du brugt en applikation til at lave den lyd/billed præsentation du har linket til? Er det fra Photodex?

-- Søren

Besvar | Kommentér

Henrik Hestbech
#2 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 09:20. Emne: Soundslides og lydoptagelser
Jeg mener at have læst, at en paraply er en yyydmærket parabol.

Besvar | Kommentér

Henning Pedersen
#3 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 09:34. Emne: Soundslides og lydoptagelser
Hej Niels

Jeg har i tidens løb optaget utrolig mange fuglestemmer og har med godt resultat brugt en genemmsigtig plastparaply!! Koster vel kr. 20,00?

Hold den ud i strakt arm og bemærk gennem skærmen, hvor solens brændpunkt er på stangen; dvs det er dér, hvor solen skinner klart, men det ved du sikkert godt selv!

Dér placerer du mikrofonen med hovedet indad mod bunden af paraplyen. Nu kan du direkte sigte mod fuglen gennem paraplyen og spidsen af paraplyen er et udemærket håndtag. Ledningen monteres gennem bunden af paraplyen (lille hul, der bør forstærkes med en god tape), så undgår du skramlen fra kanten af paraplyen.

Skulle det begynde at regne, har du jo en paraply ved hånden!

mvh

Henning

Besvar | Kommentér

Niels Riis Ebbesen
#4 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 09:39. Emne: Soundslides og lydoptagelser
Hej Søren

Lyd/billed præsentationen er lavet med et lille nemt program som hedder Soundslide, det kan hentes i en fuld prøveversion på - se linket HER - og lyden er optaget med en billig digital soundrecorder - se linket HER - og jeg har brugt freeware programmet Audacity til at redigere lyden - se linket HER

Så alle kan komme i gang med at lave nogle tilsvarende projekter for en investering på lige omkring 1000 kroner.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Besvar | Kommentér

Niels Riis Ebbesen
#5 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 09:44. Emne: Soundslides og lydoptagelser
Hej Henrik og Henning

Tusind tak - jeg er meget glad for Jeres tip, det lyder som et rigtigt godt råd, som jeg straks må ha'' prøvet af, jeg skal dog først ud og finde en gennemsigtig plastparaply.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Besvar | Kommentér

Niels Riis Ebbesen
#6 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 10:07. Emne: Soundslides og lydoptagelser
UPS - jeg har lige opdaget, at det link som jeg har postet til Audacity, det henviser til Mac-versionen.

Audacity fås også i en Windows version - se linket HER

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Besvar | Kommentér

Søren Langkilde Madsen
#7 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 10:30. Emne: Soundslides og lydoptagelser
Hej Niels

Tak for de gode links.

Jeg har en periode puslet med tanken om forsøge mig med disse billed/lyd serier. Her er links til en komplet start-pakke.

I forhold til selve billede/lyd applikationen er jeg også blevet anbefalet ProShow (Gold eller Producer) fra Photodex. Se link: - se linket HER

-- Søren

Besvar | Kommentér

Niels Riis Ebbesen
#8 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 19:40. Emne: Soundslides og lydoptagelser
Søren Langkilde Madsen skrev: "I forhold til selve billede/lyd applikationen er jeg også blevet anbefalet ProShow (Gold eller Producer) fra Photodex."

Jeg kender ikke den software som du henviser til, så jeg kan ikke gi'' nogle bud på, hvor godt det er, og hvordan det er at arbejde med.

Jeg kan kun sige, at Soundslides som jeg arbejder med, er meget nemt at ha'' med at gøre, man kan lave mange forskellige typer billedshows, med og uden lyd, man kan frit vælge billedstørrelse, og om det skal være selvkørende, eller om brugeren selv skal skifte til næste billede, og så ved jeg, at der er rigtig mange proff. fotografer som bruger Soundslides.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#9 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 20:17. Emne: Soundslides og lydoptagelser
Jeg spørger muligvis lidt dumt, men kan man ikke bruge Windows Movie Maker til den slags. Jeg er for nylig begyndt at interessere mig for film/lyd.

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator