Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes! (Læst 905 gange) Postet d. 03-11-09 kl. 11:42
Den nøgler som Gulbæltet Slørhat både efter Danske Storsvampe og Funga Nordica - men jeg tror ikke det er den!

Den gror sammen med Grå-Poppel - der er ingen birke i nærheden, som der skulle være, hvis Gulbæltet Slørhat.

Beskrivelse: Slør rigeligt, hvidt. Hat slimet, stok tør med kraftige brunlige bælter, cynlindrisk til svagt kølleformet, ingen knold.

Svampen er 5-10 cm. høj, hatten 5-7 og stokken 1-2 cm. i diameter; men det er unge eksemplarer.

Lammellerne er hvidlige. Det blålige skær, som fotoet måske giver indtryk af, svarer ikke helt til den visuelle oplevelse.

Kød hvidligt, dog brunligt centralt i hatten og i randen i stokken.

Smag: mild, nærmest behagelig, lidt i retning af Brungul Rørhat. Lugt svag, lidt frugtagtig.

Kan Gulbæltet Slørhat gro med end Birk? Jeg synes ikke den ligner. Jeg har taget belæg og er ved at tørre det. - Hvem kan jeg sendet det til?

Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes! (Den nøgler som Gulbæltet Slørhat både efter Danske Storsvampe og Funga Nordica - men jeg tror ikke d)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 Kommentar postet d. 03-11-09 kl. 12:03. Emne: Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!
Kan Gulbæltet Slørhat gro med andre mykorrhizapartnere end Birk - skulle der stå.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 03-11-09 kl. 13:20. Emne: Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!
Hej Poul Evald

Det er Brunslimet Slørhat (s.l.)

Det er en kollektiv-art som jeg (sagde hunden) har fået lov til at være med til udredningen af.

Tak for noter og det fine foto. Hvis materialet er i god stand skal det efter al sandsynlighed sekventeres af mine finske medsammensvorne .

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 03-11-09 kl. 13:47. Emne: Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!
Det blev lidt for kort PE:

Brunslimet Slørhat er en dansk art beskrevet fra en fugtig pilehabitat af Jacob E. Lange (jeg har også selv fundet den under pil i DK i år).

Mine kollegaer har imidlertid fundet ud af at former under poppel, pil, birk synes at være forskellige arter, og der er måske flere under eg og lind. Jeg sender snart materiale fra pil afsted, men det ville være kærkomment at få materiale fra poppel også! Det kunne også være godt set med danske briller at få en dansk neotype på materiale fra pil - det skal dog lige sekventeres først.

Brunslimet tilhører underslægten Myxacium, mens Gulbæltet har tør stok og tilhører jo underslægten Phlegmacium. Den sidste er det mange år siden jeg har set, nok et udtryk for at jeg ikke går så meget under gamle Alle-træer på muldbund.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 03-11-09 kl. 13:59. Emne: Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!
Torbjørn, materialet er under tørring. Jeg sender det til dig, når det er tørt om nogle dage!

De står under en ca. 35-årig Grå-Poppel, der også er vært for andre spændende arter, så som Rosabladet Mælkehat, Brun Asperørhat og ubestemte arter af Trævlhat og Tåreblad.

Mhv.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 03-11-09 kl. 14:01. Emne: Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!
Jeg skal tilføje, at jeg oplevede stokken som tør, og derfor endte i underslægten Phlegmacium. For at nå frem til Brunslimet Slørhat skulle jeg antage, at stokken var slimet/fedtet. Men måske er det netop udtryk for eksistensen af flere endnu ikke fuldt ud erkendte arter efter værttræer.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 03-11-09 kl. 14:07. Emne: Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!
Sammenlign:

- se linket HER

Jeg synes bælterne på stokken og også hatfarven er tydeligt forskellige fra mit sidste fund i Galgebakken.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 03-11-09 kl. 14:33. Emne: Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!
Det var lidt morsomt PE, idet jeg straks selv mente at stokken på dit nye fund måtte være slimet (men selvfølgelig kun selve bælterne). Dine eks. fra Gråpil ser noget anderledes ud, men (som nævnt) er det jo heller ikke nødvendigvis samme art!

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#8 Kommentar postet d. 03-11-09 kl. 16:59. Emne: Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!
Et eksempel på, at brugeren af nøglerne læser noget andet, end hvad de, der har skrevet dem, mener at have skrevet: naturligvis er stokoverfladen slimet, selvom den næsten er forsvundet gennem opsprækninger og kun ses i ganske smalle bælter - det ved enhver da!

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#9 Kommentar postet d. 12-11-09 kl. 20:41. Emne: Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!
Torbjørn, jeg har netop sendt et tørret belæg af svampen til dig + dvd-skive med fotos af dne.

Jeg vil meget gerne høre om, hvad du/I når frem til. Den virker ret forskellig fra Brunslimet Slørhat under Pil, og må næsten være en anden art.

Mvh.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator