Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Breckling
Tågesnak vedr. Tåge Tragthat? (Læst 1092 gange) Postet d. 04-11-09 kl. 11:49
Lige nu vælter det op med den kødfulde og lækre Tåge Tragthat.

Jeg ved godt der står skrevet, at den skal spises med forsigtighed, idet svampen KAN give NOGLE mennesker ubehag.

Jeg har nydt disse lækrebidskner gennem mange år. Uden ubehag. Kun stor behag! I aftes spiste jeg en pæn portion, smørstegte på panden, som tilbehør til min Beuf Bearnaise. Wauw!

Er jeg blot en heldig mand, der går ram forbi denne "russiske roulette"?

Hvor mange af jer svampeinteresserede har haft dårlige oplevelser med Tåge Tragthat?

m.v.h.

Torben, Fanø.

Tågesnak vedr. Tåge Tragthat? (Lige nu vælter det op med den kødfulde og lækre Tåge Tragthat.
Jeg ved godt der står skrevet, at de)
Torben Breckling har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#1 Svar postet d. 04-11-09 kl. 11:51. Emne: Tågesnak vedr. Tåge Tragthat?
Jeg har hørt det samme om svampen, men kender ikke til konkrete tilfælde af ubehag ved indtagelse. Er der nogle kilder og evt. lidt statistik?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Casper Katborg

Svaraktivitet:

(9)
#2 Svar postet d. 04-11-09 kl. 11:52. Emne: Tågesnak vedr. Tåge Tragthat?
Jeg kan "desværre" ikke berette om dårlige oplevelser...

Jeg kan "kun" slutte mig til med hensyn til at værdsætte en fin spisesvamp der er let at tilberede, den smager fantastisk når den bliver stegt sprød! og der er mange af den når den først er der...

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 04-11-09 kl. 12:24. Emne: Tågesnak vedr. Tåge Tragthat?
Jeg bor op ad Vestskoven, hvor vi plejer at kunne finde Snyltende Posesvamp på gamle Tågetragthatte. Der har ikke været ret mange Tågetragthat endnu. Det er Snyltende Posesvampe jeg venter på. Svampeforeningen har tur på søndag, hvor gensyn med arten loves. Hvornår bliver Tågetragthattene Snyltende Posesvamp-parate? Det haster!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 04-11-09 kl. 12:53. Emne: Tågesnak vedr. Tåge Tragthat?
Jeg har ingen statistik. Som ung spiste jeg den meget og engang imellem fik jeg "maveforkølelse" som evt. kunne være forårsaget af denne, men jeg ved det ikke sikkert. Imidlertid ved jeg at min bror engang blev syg efter et måltid, hvor hverken mine forældre eller jeg mærkede noget bagefter.

Spiser den ikke i dag, og ville i hvertfald ikke servere for andre, med mindre de var forberedte, men jeg syntes i øvrigt også dengang at det var en god spisesvamp.

Har lige checket Bresinsky & Besl: Giftpilze (1985), hvor der kun står at den ligesom Violet Hekseringshat ikke må spises rå (hvad jeg nu heller aldrig har gjort). Der står imidlertid også at den skal afkoges og kogevandet smides væk!

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator