Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Randi Mønster Skinner
Bøgeblads bruskhat ? (Læst 698 gange) Postet d. 04-11-09 kl. 20:16
Jeg mener, at jeg engang har fået disse svampe bestemt til at være Bøgeblads bruskhat, men jeg kan ikke finde tråden, så måske er det noget, jeg bilder mig ind. Billederne er taget i juli 2007 her i Godthåb. De er scannede og ikke gode, men det var nu også de mindste svampe, jeg har set- ikke meget større end en nipsenål- og de voksede under bøgetræer i en bunke visne blade. Jeg mener nok, man på trods af kvaliteten kan se, at hatten har "riller" eller bølger om man vil.

Tør nogen bekræfte?

Vh. Randi

Bøgeblads bruskhat ? (Jeg mener, at jeg engang har fået disse svampe bestemt til at være Bøgeblads bruskhat, men jeg kan i)
Randi Mønster Skinner har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Randi Mønster Skinner
#1 Kommentar postet d. 04-11-09 kl. 20:17. Emne: Bøgeblads bruskhat ?
Her billede nr. 2

Bøgeblads bruskhat ? (Her billede nr. 2)
Randi Mønster Skinner har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 05-11-09 kl. 08:05. Emne: Bøgeblads bruskhat ?
Hej Randi

Andre har det sikkert også sådan, men jeg kan ikke bestemme den uden at vide noget om lamellerne, og det gjaldt selv om det var et godt foto

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Randi Mønster Skinner
#3 Kommentar postet d. 05-11-09 kl. 09:22. Emne: Bøgeblads bruskhat ?
Ja det tænkte jeg jo nok, du ville spørge om. Dem har jeg selvfølgelig ingen billeder af, for det var før, jeg vidste, at det var nødvendigt. Men jeg husker dem som ret åbne - altså få lameller. Hjælper det noget? Ellers må jeg jo bare opgive og så håbe på, at de dukker op igen engang. Bøgetræerne har jeg i altfald ikke tænkt mig at fælde, så chancen er der vel.

Vh. Randi

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 05-11-09 kl. 21:27. Emne: Bøgeblads bruskhat ?
Hej igen Randi

Jeg sendte tråden til Thomas Læssøe, som vist er den der har mest føling med slægten i DK, her er hans svar:

"En mm angivelse ville være godt men jeg har aldrig set setosus i så stor mængde (normalt en af gangen på petiolen) og heller aldrig med så mørk stok, så jeg tror det er den langt større hjul-bruskhat...."

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Randi Mønster Skinner
#5 Kommentar postet d. 05-11-09 kl. 23:54. Emne: Bøgeblads bruskhat ?
Tusind tak for din ihærdighed, Torbjørn. Det er lige præcis den, kan jeg se på billederne i galleriet. Fint detektivarbejde.

Jeg vil nu ikke lægge billederne ind, men nu kan jeg i hvert fald indtaste obs.

Vh. Randi

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator