Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ida Lindquist
blå-grøn svamp (Læst 2092 gange) Postet d. 06-11-09 kl. 21:45
Fundet på græsklædt bakke,hatten fedtet 1,5 cm - stokken blå og hvid 2,5 cm - lameller lyserøde - lugter godt

Det er ikke helt grøngul rødblad, blågrøn bredblad, blågrøn trævlehat, grøn fluesvamp eller spanskgrøn bedblad vel?

blå-grøn svamp (Fundet på græsklædt bakke,hatten fedtet 1,5 cm - stokken blå og hvid 2,5 cm -  lameller lyserøde - l)
Foto: Ida Lindquist
Klik på billedet for original størrelse (661 x 450)
Besvar | Kommentér

Ida Lindquist
#1 Kommentar postet d. 06-11-09 kl. 21:45. Emne: blå-grøn svamp
??

blå-grøn svamp (??)
Foto: Ida
Besvar | Kommentér

Ida Lindquist
#2 Kommentar postet d. 06-11-09 kl. 21:46. Emne: blå-grøn svamp
??

blå-grøn svamp (??)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 06-11-09 kl. 21:57. Emne: blå-grøn svamp
Jeg vil mene at det er Blegblå Bredblad (Stropharia pseudocyanea), men jeg tøver fordi den ikke ser ud til at have hvid lamelæg, hvad den skulle have.

Lagde du mærke til nogen lugt, den skulle være lidt speciel her.

Alternativet til dette er Blågrøn Bredblad!

Jeg vil tro at Erik Rald kender gruppen bedre end jeg, så jeg vil anbefale at lytte til ham.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 06-11-09 kl. 21:59. Emne: blå-grøn svamp
Jeg svarede før jeg så dit 3. foto, nu vil jeg tro det må være en bleg form af Blågrøn Bredblad, men jeg vil meget gerne have det bekræftet af Erik

Besvar | Kommentér

Ida Lindquist
#5 Kommentar postet d. 06-11-09 kl. 22:37. Emne: blå-grøn svamp
Tak for svaret. Ved nærmere eftersyn er der noget der kunne ligne en ring på stokken, det passer, og se dette foto hvor fedtet hatten er, det passer også. Men min svamp er meget glat, og de fotos jeg har set af Blågrøn Bredblad har en meget laset hat.Jeg må spørge eksperten.

blå-grøn svamp (Tak for svaret. Ved nærmere eftersyn er der noget der kunne ligne en ring på stokken, det passer, og)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#6 Svar postet d. 09-11-09 kl. 08:48. Emne: blå-grøn svamp
Det er Blågrøn Bredblad, som Torbjørn (#4) også bemærker. Den kendes på brune lameller uden hvid lamelæg.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ida Lindquist
#7 Kommentar postet d. 09-11-09 kl. 10:38. Emne: blå-grøn svamp
Tak til Thorbjørn Borgen og Erik Hald.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator