Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gitte Forsberg Bøjsen
Prøver igen - nogle der kender denne svamp? (Læst 859 gange) Postet d. 12-11-09 kl. 17:16
Set i Fruens Bøge Skov i oktober.

Den ligner en fastelavnsbolle - men er en stor klump med noget hvidt og lidt lyserødt ovenpå - og ellers brun.

Sad på en gammel træstub.

Prøver igen - nogle der kender denne svamp? (Set i Fruens Bøge Skov i oktober.

Den ligner en fastelavnsbolle - men er en stor klump med noget )
Foto: Gitte Forsberg - oktober 2009
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 12-11-09 kl. 19:51. Emne: Prøver igen - nogle der kender denne svamp?
Hej Gitte

Som nybegynder udi svampe er det bandsat svært at skelne imellem om svampene er friske eller rådne og at vide hvilke karakterer der er vigtige at vise.

Din svamp er en rådden, angrebet poresvamp, som det er umuligt at artsbestemme. Nogle poresvampe kan man bestemme blot ved at se et almindeligt foto, hos andrer kræver fotos af hatoverside, porer og kød for at blive bestemte, mens et mindretal af dem som findes på F&N kun kan bestemmes med mikroskopi.

Mon du har mulighed for at lade motivet fylde mere og gøre det skarpere, så vil dine svampe generelt blive lettere at bestemme

Et par links til hjælp fremover:

- se linket HER

- se linket HER

God svampejagt!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gitte Forsberg Bøjsen
#2 Kommentar postet d. 12-11-09 kl. 21:53. Emne: Prøver igen - nogle der kender denne svamp?
Hej Torbjørn.

Jeg takker ydmygt :o)

Kan se at der er rigtig meget at lære og selv om jeg kan tage knivskarpe fotos - så skal de ned jo ret meget i størrelse og foreløblig har jeg sjusket lidt, da jeg lige skal have installeret et program til dette først.

Tror jeg skal nøjes med at glædes over de svampe jeg møder på min vej ;o)

Venligst Gitte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 12-11-09 kl. 21:59. Emne: Prøver igen - nogle der kender denne svamp?
Hej Gitte

Det var ikke for at skræmme dig meld du roligt svampe ind på F&N allerede nu. Nogle gange er det let at se hvad et foto forestiller, andre gange er det svært!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gitte Forsberg Bøjsen
#4 Kommentar postet d. 12-11-09 kl. 22:06. Emne: Prøver igen - nogle der kender denne svamp?
Er ikke så let at skræmme ;o)

Fandt de 2 blå i den anden tråd, og de var meget meget smukke - og jeg er ikke den der kan nænne at pløkke dem ned alligevel - jeg lader dem stå der i naturen hvor de er aller smukkest - synes jeg!

Har taget masser af fotos af svampe, træer mm. til egen glæde.

Er selv meget interesseret i noget så sjovt som træers stammer!!!

Men - det jeg kunne tænke mig var et link til evt. sjældne svampe - for tænk hvis jeg nu mødte en på min vej.

Kender du et link Torbjørn?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 12-11-09 kl. 22:54. Emne: Prøver igen - nogle der kender denne svamp?
Naaj et link til sjældne svampe kan jeg ikke lige klare, men hvad med at låne et par svampebøger på biblioteket, så kan du nok finde nogle sjældne der du får lyst til at finde

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator