Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Bach
Er det mon en anis-savbladhat? (Læst 453 gange) Postet d. 16-11-09 kl. 10:52
Er der nogle her inde der kan gendkende denne, da jeg bladerede felthåndbogen igennem kom jeg til denne som den nærmeste og dog syntes jeg ikke hel det er den, den er taget i tarp den 16/11-09 og er ca 20-25 cm i diameter.

Mvh.

Torben Bach.

Er det mon en anis-savbladhat? (Er der nogle her inde der kan gendkende denne, da jeg bladerede felthåndbogen igennem kom jeg til de)
Foto: Torben Bach
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 16-11-09 kl. 11:41. Emne: Er det mon en anis-savbladhat?
Hej Torben

Jeg er sikker på at det ikke er Anis-Savbladhat; men din svamp kan ikke bestemmes da lameller og stok ikke er synlige; endvidere står den tilsyneladende i græs, men flere oplysninger om dens økologi er også nødvendige. Alligevel er det dog usikkert om den kan bestemmes selvom vi får disse oplysninger, da den ser ret gammel ud, bedømt efter den sorte hatmidte.

med venlig hilsen

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#2 Kommentar postet d. 16-11-09 kl. 14:47. Emne: Er det mon en anis-savbladhat?
Tak Torbjørn.

Vil det hjælpe noget hvis jeg skar den ene ned og tog billeder af stilk og bund?

Hvad mener du med dens økologi? den står i en sandet jord hvor der er lidt busker omkring, det er berberris og der er meget gyvl og lyng i området, den står lidt frit ud ved en gangsti.

den er taget ved tarp (esbjerg n)i området er der også meget græs og andre vilde planter i ca 150cm højde.

Er det nok eller fisker du efter mere og hvis hvad?

Mvh.

Torben Bach.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 16-11-09 kl. 15:11. Emne: Er det mon en anis-savbladhat?
Tak Torben

For den fine beskrivelse af omgivelserne, det var lige hvad jeg ønskede, om der er mere afhænger af hvilken slægt det er; hvis det er en svamp som danner svamperod (= mykorrhiza) vil det være en stor hjælp at kende værtstræet. Med din beskrivelse af omgivelserne så kunne der måske være tale om fyr, gran, birk, pil eller eg.

Hvis det er en træboende svamp (f.eks. en gammel Honningsvamp), så ville det også være fint at vide hvilket slags begravet træ der kunne være tale om.

Hvis det derimod er en svamp som lever som nedbryder, så er disse oplysninger nok mindre vigtige.

Med mindre svampen er rådden ville det være godt at få et foto af lameller på undersiden og stokken (helst set fra siden).

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#4 Kommentar postet d. 16-11-09 kl. 19:01. Emne: Er det mon en anis-savbladhat?
Hej torbjørn.

Den står frit mind´st 10 m fra nogle træer, om der har stået træer der for merer end to år siden ved jeg ikke, da der har været et stort arial med fredsskov her som esbjerg komunne har fældet, de var også ved at få en politi sag på halsen derfor har de plantet nogle få æbletræer og en række træer som lydbældte fra en stor vej, men jeg vil skære den ene ned og tage nogle flere billeder af den.

Mvh.

Torben Bach.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator